“Det finns en god förutsättning för svenska företag att positionera sig ännu mer på den amerikanska marknaden nu”, säger Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden, till SvD.
Chefsekonom: Biden bra för svenska företag
Mest läst i kategorin
Såväl verkstadsbjässar som underleverantörer kan dra fördel av Biden som ny president i USA, tror Sellgren och pekar bland annat på landets återanslutning till Parisavtalet och planerade amerikanska infrastruktursatsningar.
“Det är positivt att USA går tillbaka till Parisavtalet, och att en grön omställning väntar. Det är positivt, eftersom vi har en konkurrenskraft bland våra svenska företag inom området”, resonerar chefsekonomen på Business Sweden.
Även Günther Mårder, vd för Företagarna, tror att svenska företag kan gynnas om gröna investeringar nu tar fart, eftersom svenska företag anses bättre än genomsnittet i världen på det.
Han ser också en ännu ljusare framtid för svenska exportjättar som exempelvis Atlas Copco och Sandvik.
“Det skapas mängder av nya uppdrag när de stora företagen vinner kontrakt på den amerikanska marknaden, även efterfrågan på tjänster växer”, säger Günther Mårder i SvD-artikeln.
Läs mer här.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.