Internationell chaufförsbrist har förvärrats sedan kriget i Ukraina bröt ut, enligt källor inom europeiskt näringsliv. Anledningen är att många chaufförer åker tillbaka till sitt hemland och blir soldater.
Chaufförsbrist när ukrainare åker hem som soldater
Mest läst i kategorin
Det kan bli svårt för företag att få tag på tillräckligt många chaufförer för transporter framöver. Enligt Christian Levin, vd på Scania är det ett ökande bekymmer hos de åkerier som är bolagets kunder.
Enligt sajten Freightwaves är det framför allt åkerier i Polen, Ungern och Slovakien som blir av med förare.
Chaufförsbrist när förare blir soldater
”Vi hör från våra stora kunder att väldigt många ukrainska chaufförer har lämnat sina fordon och återvänt hem. Det där kan nog leda till en hel del störningar”, säger Christina Levin till Sveriges Radio.
Det är framför allt i Östeuropa som bristen märks. Många ukrainare arbetar som lastbilschaufförer i andra länder, och nu beger sig tusentals av dem hem för att delta i kriget som soldater i stället.
Samtidigt som ukrainska förare återvänder är andra chaufförer av olika nationaliteter fortsatt strandade i Ukraina utan möjlighet att ta sig ut, enligt Freightwaves.
Färre chaufförer gör transporterna dyrare och kan göra det svårare att transportera gods internationellt. Det förvärrar en chaufförskris som redan innan var faktum i Europa.
Läs också:
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.