En tredjedel av de butiksanställda har varit oroliga för smittrisken under pandemin på grund av brister hos arbetsgivaren.
Butiksanställda vittnar om skräck i pandemin
Mest läst i kategorin
En ny rapport från Handelsanställdas förbund visar att oron varit utbredd bland de butiksanställda under pandemin – en tredjedel av de anställda har känt oro på grund av bristfälliga rutiner eller åtgärder mot covid 19-smittan.
Åtta av tio butiksanställda har oroat sig för att smitta sin familj på grund av jobbet.
Fackordförande: Arbetsgivarens ansvar
“Sverige är på väg att lämna pandemin. Vaccinationerna är effektiva mot att stoppa smittspridningen, men inte mot att lösa de arbetsmiljöproblem som vi ser i denna rapport. För detta faller ansvaret på arbetsgivarna”, säger Linda Palmetzhofer, förbundsordförande i Handelsanställdas förbund, i ett pressmeddelande.
Tre av fyra har enligt rapporten förlorat både arbetstid och inkomst vid något tillfälle under pandemin då sjukfrånvaro varit enda alternativet, även vid lindriga symptom.
Samtidigt har butiksanställda varit tvingade att gå till jobbet under högtryck i pandemikrisen, vilket orsakat både stress och ökad arbetsbelastningen hos anställda, enligt rapporten som även visar att var tredje anställd i sällanköpshandeln drabbats av permitteringar under coronakrisen.
I rapporten vittnar en butiksanställd om ökade krav på att se till så att kunder håller avstånd – medarbetaren arbetar i en elektronikbutik som upplevde att både kunder och omsättning ökade under pandemin.
“Den extrema ökningen av omsättning och arbetsbelastning under pandemin har lett till att jag nu reagerar mycket starkare på stress då vi upplevde vad som kändes som en högsäsong som pågick från mars 2020 och hela vägen in i 2021 och vidare”.
Läs även: Butikshandlare i Sverige mer positiva
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.