I dagens hårda, ekonomiska klimat är det lätt att tro att budgetflygen ska duka under för pressen. Men det är det inget som tyder på.
Budgetflygets trick: Därför tjänar de storkovan
Mest läst i kategorin
För en sisådär 50 år sedan revolutionerade lågprisflygbolagen resandet genom att erbjuda prisvärda biljetter till resmål över hela Europa.
Sedan dess har det ekonomiska klimatet förändrats.
Den globala inflationen tillsammans med stigande kostnader för flygbränsle har lett till prisökningar över hela branschen. Många var osäkra på om lågprisbolagen skulle kunna överleva i en värld där marginalerna blir allt tajtare.
Men det visar sig att lågprisflygen är långt ifrån döda.
Lågprisflygen utvecklas
Visst har det varit lite kämpigt. I somras stod det trots allt klart att budgetflygets herre på täppan, Ryanair, gjort en vinstminskning på 46 procent.
Något som fått bolagets vd att tala om en prishöjning om 30 procent under de kommande åren.
Men så lyckas de ju också alltid hitta nya intäktsströmmar som får dem att göra vinst igen – något som vd Eddie Wilson gärna skryter med.
“Jämfört med före pandemin har SAS bara återhämtat sig till 70 procent och de har färre flygstolar. Ryanair har däremot vuxit med 160 procent”, sa han under en pressträff i september.
Trots en tuff ekonomisk situation och stigande levnadskostnader visar lågprisflygen inga tecken på att sakta ner, skriver Fortune. Europeiska lågprisbolag fortsätter hitta sätt att locka sina prispressade kärnresenärer – något som de amerikanska bolagen nu börjat härma.
Senaste nytt
Det håller branschen vid liv
I Europa har budgetflygen länge jobbat med att öka sina intäkter genom att erbjuda tillvalstjänster som extra benutrymme, snabbare boarding och möjligheten att välja sittplats.
Hos EasyJet och Ryanair kan dessa extratjänster ibland stå för mer än 50 procent av biljettpriset.
Ryanair, som tidigare skapade rubriker när de föreslog avgifter för att använda toaletten ombord, drog in 24 euro per passagerare bara på extratjänster under andra kvartalet 2023.
Och det verkar fungera. Kunderna fortsätter att välja budgetflyg, även när de totalt sett betalar mer än vad de trodde från början.
I maj rapporterade exempelvis irländska Ryanair sin bästa årliga vinst någonsin. Trots kraftigt högre driftskostnader ökade både passagerarantal och intäkter.
Flyger från mindre flygplatser – för halva priset
En av de största skillnaderna mellan lågprisbolagen i Europa och USA är varifrån de lyfter och landar.
I Europa kan lågprisbolagen dra nytta av att använda mindre, billigare flygplatser, vilket ibland sänker deras kostnader med upp till 50 procent jämfört med de större traditionella flygbolagen.
Detta innebär att de kan fortsätta erbjuda lägre priser än sina konkurrenter, även när extraavgifterna läggs till.
I USA är skillnaderna mindre eftersom lågprisflyg ofta använder samma flygplatser som de stora bolagen, vilket gör prisskillnaden mellan lågpris och fullservice mindre.
Amerikanska flygbolag lär sig av Europa
På andra sidan Atlanten har de amerikanska lågprisbolagen börjat härma sina europeiska motsvarigheter.
Spirit Airlines erbjuder nu paket som inkluderar wifi, snacks och drycker, och Frontier Airlines låter dig betala extra för att hålla mittensätet tomt. Southwest Airlines, som länge haft öppna sittplatser, planerar nu att införa betalda platser med extra benutrymme på en tredjedel av sina flyg.
Samtidigt lockar de stora amerikanska flygbolagen som United och American Airlines passagerare att uppgradera sina biljetter till premiumalternativ. American Airlines tjänade 10 procent av sina intäkter under första halvåret 2023 på just dessa uppgraderingar.
Läs också:
Lista: Så bra – och dåliga är flygbolagen i Europa. Dagens PS
Bästa flygbiljetten – kapa tilläggen. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.