Det billigaste flyget är inte alltid bäst. Inte heller det mest prisvärda, när budgetbolagen flyger i motvind. Nu höjer Ryanair priserna.
Budgetflyg i motvind – höjer priset med 30 procent
Mest läst i kategorin
“Låga priser – och ännu lägre priser”.
Så löd rubriken när det i somras stod klart att budgetflygets herre på täppan, Ryanair, gjort en vinstminskning på 46 procent.
Lägre prisnivå än väntat
Skälet till den störtdykningen var att bolaget då hade tvingats pressa biljettpriserna med närmare 15 procent för att få kunderna att boka, vilket föranledde att bolagets vd Michael O’Leary gick ut och varnade aktieägarna.
“Även om efterfrågan under andra kvartalet är stark, är prisnivån lägre än vi förväntat oss. Vi förväntar oss nu att biljettpriserna för andra kvartalet kommer att vara avsevärt lägre än förra sommaren”, sade O’Leary då.
Konflikt med resebyråer
Sedan dess har den tröga försäljningen allt jämt pressat bolaget medan konsumenterna backat, även de pressade av inflationen.
I tillägg till det står Ryanair i konflikt med ett antal onlineresebyråer, som i somras valde att plocka ned deras flyg från sina webbplatser.
Nu är goda råd följaktligen dyra – och det i ordets rätt bemärkelse.
Prishöjning med 30 procent
I dag kostar en typisk Ryanair-biljett omkring 50 euro, vilket motsvarar ungefär 565 kronor. Nu talar bolagets vd om en prishöjning om 30 procent under de kommande fem åren, rapporterar Fortune.
Det skulle i förlängningen innebära att prisbilden landar på närmare 55 eller 60 euro – alltså 600 till 700 kronor.
Det är förstås fortfarande ett förmånligt pris för en flygbiljett, men likväl förödande för ett bolag som gått i bräschen för lågprisflyg.
Särskilt som de höjda priserna kan stuka konsumentförtroendet och driva kunder till konkurrenterna. En av dem är EasyJet, som till skillnad från Ryanair kunnat glädjas åt en ökad vinst på 16 procent, och lyckats sälja 1,5 miljoner extra biljetter – trots höjda priser.
Pålitliga trots allt?
Allt är dock inte nattsvart.
På det positiva kontot kan Ryanair glädjas åt att kunderna ger dem höga poäng när det gäller pålitlighet.
En nog så viktigt detalj, där de enligt en undersökning utförd av Flightright flyger om både Lufthansa, KLM och British Airways.
Läs även:
Så flygrädda är vi – och här är det säkrast. Dagens PS
Lista: Så bra – och dåliga är flygbolagen i Europa. Dagens PS
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.