För en tid sedan lyckades polisen stoppa sju personer utklädda till DHL-bud från att kidnappa en näringslivstopp. Samtidigt pågår en rånvåg där personer utklädda till Foodorabud tvingar till sig värdesaker under pistolhot. Men budfirmorna har ingen plan för hur man ska stoppa det hela.
Budbolag agerar inte mot rånvåg
Mest läst i kategorin
Trots flera incidenter den senaste tiden tycks inget budbolag ha vidtagit några särskild asäkerhetsåtgärder, skriver Breakit.
Tidigare i höstas rånades modellen och programledaren Farzan Athari på sin klocka när han öppnade dörren hem för ett falskt Foodora-bud.
Foodoras chef John Denbratt har tidigare sagt till tidningen att han ser ett stort problem i att rånarna kapar budbolagets varumärke. Men några säkerhetsåtgärder verkar alltså inte vara på gång.
Öppna inte dörren
Julian Lee, som är vd på en annan budfirma, Airme, säger till Breakit att realtidsspårningen av leveranserna borde hjälpa kunderna att veta om det är deras mat som kommer eller inte. Något annat skydd mot den senaste tidens rånvåg finns inte.
“Det vi skulle kunna göra är vara tydligare i vår kommunikation mot kunderna, att om de inte ser att budet är på väg ska de inte öppna”, säger Julian Lee.
Även budfirman Budbee svarar att realtidsspårningen hjälper kunden att följa sin leverans direkt i appen, dessutom kan kunden välja “no contact delivery”, så att maten lämnas utanför dörren samtidigt som kunden får ett automatiskt meddelande.
Läs också:
Rånare klädde sig som Foodorabud – ledningen bekymrad
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.