Den globala bristen på halvledare pressar fordonsbranschen under hela 2022. Scanias globala inköpschef Anders Williamsson beskriver det som förödande för branschen. ”Folk har inte riktigt förstått magnituden av problemet”, säger han.
Bristen förödande under hela 2022 – pressar branschen
Mest läst i kategorin
Det är inte bara AB Volvo som har drabbats av bristen på halvledare, även många andra fordonsjättar har tvingats till produktionsstopp.
Osäker framtid
Scania tillhör skaran av bolag som klarat sig relativt bra, än så länge. Men läget för fordonsjätten kan ändras inom kort.
”Jag kan inte göra utfästelser vare sig i positiv eller i negativ riktning huruvida vi kommer att behöva göra produktionsstopp”, säger Anders Williamsson till Di.
Halvledarna har även seglat upp på politisk nivå i USA, sedan bristen numera ses som ett säkerhetshot.
Långa ledtider
Det största problemet de långa ledtiderna menar Anders Williamsson. Medan en lastbil tar fem dagar att sätta ihop så tar det hela 70 dagar att bygga en halvledare som sitter i lastbilarna.
Samtidigt är fordonsbranschen inte en högprioriterad kund, eftersom den enbart utgör omkring tio procent av halvledarmarknaden.
Anders Williamsson beskriver det som “en perfekt storm”.
“Där det finns en trög rörlighet på grund av produktionsledtid, investeringsledtid och att det rör sig om så stora finansiella investeringar.”
Läs mer: Halvledarbrist kan drabba Hyundais elbil
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.