Svenska tåg kommer inte i tid. Punktligheten är sämre än på många år. Tror vi – för nu håller inte ens statistiken.
Bottenrekordet: Svenska tåg kommer inte i tid
Mest läst i kategorin
Svenska tåg och punktlighet är ett kärt ämne.
Det är nästan en folksport att klaga över förseningar i vår spårbundna trafik. Det är inte så konstigt.
Även om Trafikverket än så länge bara gjort en preliminär analys av statistiken för 2023, är det inga roliga siffror.
För sent? Då blir det böter
Statistiken bygger på det system med straffavgifter som används inom svensk spårbunden trafik.
Den som orsakar en försening på spåret ska betala, det är den enkla principen bakom reglerna.
Alla inblandade inom spårbunden trafik är knutna till regelverket, som rent praktiskt gör att hundratals miljoner i straffavgifter skickas mellan operatörer och Trafikverket årligen.
Rekordnivåer
DN har tagit del av en sammanställning av straffavgifterna för 2023 och konstaterar att det rör sig om ”rekordhöga” nivåer.
För Trafikverkets del har man fått betala 843,9 miljoner kronor netto till trafikoperatörerna under åren 2016-2023 för förseningar man orsakat.
Tjugo trafikoperatörer har fått dela på pengarna – samtidigt som de har betalat 55,3-138,7 miljoner kronor brutto till Trafikverket för de förseningar de själva orsakat.
”Inte sedan 2010”
Att beloppen för 2023 har varit på en rekordhög nivå har en enkel förklaring enligt Bo-Lennart Nelldal, professor emeritus på KTH och järnvägsforskare.
”Vi har inte haft så här låg punktlighet sedan 2010 då det var en mycket svår vinter och dålig beredskap”, säger Nelldal till DN.
Trafikverkets preliminära siffror är att punktligheten i persontrafiken sjönk med 2,5 procentenheter jämfört med 2022. Om det blir den slutliga siffran landar den totala punktligheten på 87,7 procent för 2023.
För dålig statistik
Myndigheten Trafikanalys brukar normalt presentera kvartalsstatistik för punktlighet på järnväg.
Det upphörde man med efter 2023 års två första kvartal.
Orsaken?
”Trafikanalys har beslutat att tills vidare pausa publiceringen av kvartalsstatistik för punktlighet på järnväg. Detta på grund av stora kvalitetsbrister i underlaget för att beräkna det sammanvägda tillförlitlighetsmåttet (STM)”.
Det är alltså inte bara så att tågen inte kommer fram i tid. Det gör inte statistiken heller.
Läs även:
Tågstrulet: Så ska Trafikverket bättra sig – Dagens PS
Trafikverket klarar inte planeringen för tågtrafiken – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.