160 miljoner ton låter som en imponerande mängd. Ändå är volymen en källa till bekymrade miner i de svenska hamnarna.
Bottennapp: Lägsta trafiknivåerna på 21 år
Mest läst i kategorin
Myndigheten Trafikanalys redovisar varje år statistik över trafiken i svenska hamnar.
I statistiken ingår samtliga svenska hamnar och förutom gods räknas från andra länder räknas inrikes gods och passagerare in i statistiken.
Även passagerare på kryssningstrafik ingår, men statistiken omfattar inte inhemska vattenvägar utan endast havsgående trafik.
Däremot räknas inrikes gods och passagerare två gånger – i båda ändarna av rutten så att säga – för att Trafikanalys ska kunna mäta den totala aktiviteten i våra hamnar.
Lägsta sedan 2002
Med detta sagt förklarar Trafikanalys att den hanterade godsvikten i svenska hamnar över kaj totalt var 160 miljoner ton under 2023.
Det är den lägsta totalvikten sedan 2002, alltså på 21 år.
”Den hanterade godsvikten i svenska hamnar minskade i alla riktningar under 2023 till den lägsta totalnivån på 20 år. Den totala godsvikten i utrikes trafik som lossades och lastades uppgick till 139 miljoner ton. Den totala godshanteringen vid inrikes trafik uppgick till 20,4 miljoner ton”, sammanfattar Björn Tano, statistiker hos Trafikanalys.
Allt mindre råolja
Lossad godsvikt i utrikes trafik minskade med 6 procent till 75,3 miljoner ton. Det varuslag som bidrog mest till minskningen var råolja.
Råoljan minskade med 8 procent, till 17,3 miljoner ton.
Gods från ryska hamnar fortsatte av naturliga skäl att minska kraftigt, med 88 procent till 120 000 ton.
År 2015 ankom 12,5 miljoner ton gods från ryska hamnar och den godsvikten har därefter minskat årligen.
2021 var godsvikten 3,7 miljoner ton, 2022 var den 967 000 ton och 2023 var nivån nere på 120 000 ton.
Minskade mest
Lastad godsvikt i utrikes trafik minskade med 4 procent till 63,9 miljoner ton, Gods på lastbilar bidrog mest till att den lastade godsvikten i utrikes trafik minskade; den godsvikten minskade med 9 procent till 15,7 miljoner ton.
Det som minskade mest var gods till tyska och norska hamnar. Minskningen till tyska hamnar var 10 procent och till norska med 29 procent.
Inrikes minskade trafiken med 7 procent till 20,4 miljoner ton och det varuslag som minskade mest var jord, sten, grus och sand, minus 61 procent.
Geografiskt var det området Norrtälje-Nynäshamn som hade den största minskningen i inrikes gods.
Där minskade volymen med 35 procent.
I andra änden av statistiken finns Umeå-Sundsvall med en ökning av godsvikten inrikes till 23 procent.
Färre på färjorna
När det gäller passagerartrafiken var nivån i paritet med 2022 även om antalet inrikes passagerare minskade något.
Antalet ankommande och avgående passagerare i svenska hamnar var 24,9 miljoner, i nivå med 2022 men fortfarande långt med volymerna innan pandemin.
År 2019 var antalet 30,5 miljoner.
Antalet passagerare i utrikes trafik ökade men endast med 1 procent, till 22,0 miljoner.
Antalet inrikes passagerare minskade med 5 procent till 1,75 miljoner.
Fler till och från Danmark
Vart vi åker är det däremot ingen förändring i. Den listan toppas av naturliga geografiska skäl av Danmark, Finland och Tyskland.
Antalet passagerare till och från Danmark ökade med 2 procent, till och från Finland med 1 procent men höll sig oförändrat i trafiken på Tyskland.
Läs mer:
Nato-krav: Höjd säkerhet och ny hamn. Dagens PS
Handeln till USA rasar – “fraktkonjunktur”. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.