Dagens PS

Bottennapp: Lägsta trafiknivåerna på 21 år

Låga volymer av gods i svenska hamnar
Kontainrar i Helsingborgs hamn. Nu redovisar Trafikanalys de lägsta nivåerna på gods i svenska hamnar sedan 2002. (Foto: Johan Nilsson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 28 maj 2024Publicerad: 28 maj 2024

160 miljoner ton låter som en imponerande mängd. Ändå är volymen en källa till bekymrade miner i de svenska hamnarna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Myndigheten Trafikanalys redovisar varje år statistik över trafiken i svenska hamnar.

I statistiken ingår samtliga svenska hamnar och förutom gods räknas från andra länder räknas inrikes gods och passagerare in i statistiken.

Även passagerare på kryssningstrafik ingår, men statistiken omfattar inte inhemska vattenvägar utan endast havsgående trafik.

Däremot räknas inrikes gods och passagerare två gånger – i båda ändarna av rutten så att säga – för att Trafikanalys ska kunna mäta den totala aktiviteten i våra hamnar.

Lägsta sedan 2002

Med detta sagt förklarar Trafikanalys att den hanterade godsvikten i svenska hamnar över kaj totalt var 160 miljoner ton under 2023.

Det är den lägsta totalvikten sedan 2002, alltså på 21 år.

”Den hanterade godsvikten i svenska hamnar minskade i alla riktningar under 2023 till den lägsta totalnivån på 20 år. Den totala godsvikten i utrikes trafik som lossades och lastades uppgick till 139 miljoner ton. Den totala godshanteringen vid inrikes trafik uppgick till 20,4 miljoner ton”, sammanfattar Björn Tano, statistiker hos Trafikanalys.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Allt mindre råolja

ANNONS

Lossad godsvikt i utrikes trafik minskade med 6 procent till 75,3 miljoner ton. Det varuslag som bidrog mest till minskningen var råolja.

Råoljan minskade med 8 procent, till 17,3 miljoner ton.

Gods från ryska hamnar fortsatte av naturliga skäl att minska kraftigt, med 88 procent till 120 000 ton.

År 2015 ankom 12,5 miljoner ton gods från ryska hamnar och den godsvikten har därefter minskat årligen.

2021 var godsvikten 3,7 miljoner ton, 2022 var den 967 000 ton och 2023 var nivån nere på 120 000 ton.

Minskade mest

Lastad godsvikt i utrikes trafik minskade med 4 procent till 63,9 miljoner ton, Gods på lastbilar bidrog mest till att den lastade godsvikten i utrikes trafik minskade; den godsvikten minskade med 9 procent till 15,7 miljoner ton.

Det som minskade mest var gods till tyska och norska hamnar. Minskningen till tyska hamnar var 10 procent och till norska med 29 procent.

Inrikes minskade trafiken med 7 procent till 20,4 miljoner ton och det varuslag som minskade mest var jord, sten, grus och sand, minus 61 procent.

ANNONS

Geografiskt var det området Norrtälje-Nynäshamn som hade den största minskningen i inrikes gods.

Där minskade volymen med 35 procent.

I andra änden av statistiken finns Umeå-Sundsvall med en ökning av godsvikten inrikes till 23 procent.

Färre på färjorna

När det gäller passagerartrafiken var nivån i paritet med 2022 även om antalet inrikes passagerare minskade något.

Antalet ankommande och avgående passagerare i svenska hamnar var 24,9 miljoner, i nivå med 2022 men fortfarande långt med volymerna innan pandemin.

År 2019 var antalet 30,5 miljoner.

Antalet passagerare i utrikes trafik ökade men endast med 1 procent, till 22,0 miljoner.

Antalet inrikes passagerare minskade med 5 procent till 1,75 miljoner.

ANNONS

Fler till och från Danmark

Vart vi åker är det däremot ingen förändring i. Den listan toppas av naturliga geografiska skäl av Danmark, Finland och Tyskland.

Antalet passagerare till och från Danmark ökade med 2 procent, till och från Finland med 1 procent men höll sig oförändrat i trafiken på Tyskland.

Läs mer:

Nato-krav: Höjd säkerhet och ny hamn. Dagens PS

Handeln till USA rasar – “fraktkonjunktur”. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]