Boozt köper det svenska modevarumärket Svea. Det framgår av ett pressmeddelande från företaget. Genom förvärvet stärker Boozt sin position på marknaden.
Boozt köper modeföretaget Svea
Mest läst i kategorin
”Vi ser fram emot att med varsamhet förädla varumärket”, säger Boozts vd och medgrundare Hermann Haraldsson till sajten Market.
Svea är ett svenskt modevarumärke som grundades i Borås 1998. Man säljer bland annat kläder, skor och accessoarer via återförsäljare, egna hemsidan och egna butiker.
Svea har funnits med i sortimentet hos Boozt sedan 2017, och nu köper Boozt upp bolaget från vd:n och grundaren Kiki Wallmanson. Genom affären stärker Boozt sin position ytterligare på den nordiska marknaden.
“Svea är ett välkänt och omtyckt varumärke och de har länge ingått i vårt sortiment. Vi ser en stor potential i att tillföra våra skalfördelar och kompetens inom digital handel och ser fram emot att med varsamhet förädla varumärket”, säger Hermann Haraldsson i ett pressmeddelande.
Kia Wallmansson kommenterar affären i ett uttalande:
“Tack Svea för 24 år fyllda av framgångar och motgångar av dom mest fantastiska och märkliga slag som tvingat oss till att lära oss mer, lära om och utvecklas. Vara ännu mera stark och viljestark än vi någonsin trodde var möjligt. Nu är det dags för Svea att ta plats på den stora Arenan i Boozt fantastiska famn.”
Läs också:
Odd Molly renodlar – säljer modeverksamheten
Nästa marknad för lyxmärken – Metaverse
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.