I USA minskade Black Friday-shoppingen i butiker med 28 procent jämfört 2019. Amerikanerna handlade istället på nätet och spred ut shoppingen över året.
Black Friday-shopping minskade rejält i butiker
Mest läst i kategorin
Enligt statistik från Sensormatic Solutions sjönk den amerikanska Black Friday-shoppingen med 28,3 procent jämfört med 2019 års nivåer, skriver CNBC.
Samtidigt ökade den dock med 47,5 procent jämfört med för ett år sedan.
Shoppar tidigare
“Det är uppenbart att kunder handlar tidigare den här säsongen, precis som de gjorde förra säsongen”, säger Brian Field, detaljhandelskonsult på Sensormatic.
Återförsäljarna drog in 8,9 miljarder dollar under Black Friday, en minskning från rekordet på omkring 9 miljarder dollar som spenderades på fredagen efter Thanksgiving för ett år sedan, enligt data från Adobe Analytics.
Mer flexibla
Den nya trenden är att allt fler väljer att sprida ut sina shoppingvanor över året och är mycket mer “strategiska i sin shopping” enligt Vivek Pandya, en ledande analytiker på Adobe Digital Insights.
“De shoppar tidigare under säsongen och är flexibla när de handlar för att se till att de får de bästa erbjudandena”, säger han.
Än så länge har det inte synts någon minskning i shoppingen på grund av den nya omikronvarianten enligt Brian Field.
“Det som skulle leda till en minskning är om det blir nya utbrott i USA och att det blir nya lockdowns igen. I övrigt tror jag att trenderna kommer vara väldigt lika vad vi förväntar oss att de ska vara”, klargör han.
Läs även: Black Friday – och Amazon omringas av demonstranter
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.