Minus för skoförsäljningen. Ett svagt plus för kläderna. När Svensk handel summerar Black Week är den en besvikelse.
Besvikna – gick back på Black Week
Mest läst i kategorin
Problemet med hittepå-eventen Black Friday och Black Week har allmänt varit att handeln inte tjänat pengar på dem.
Kunder har väntat med att handla tills de svarta eventen materialiserat sig och andra kunder har handlat julklappar till lägre pris vid 2xBlack i stället för att vänta in den traditionella julhandeln.
Konsekvensen har då blivit att handeln under Black Friday och Black Week sålt fler varor till lägre priser och att man i stället sålt mindre till priser med bättre marginaler före och efter de konstruerade eventen.
Facit på nedersta raden – man har förlorat i stället för att tjäna pengar.
Visar minus
Nu rapporterar Svensk handel att inte heller årets Black Week gav någon skjuts åt modehandeln.
Svensk handels stilindex visar att skoförsäljningen minskade med 6,9 procent under november jämfört med november förra året.
För kläder var det visserligen en ökad försäljning men endast med 1,6 procent mätt mot november 2023, långt lägre än vad man hoppats på.
Senaste nytt
Bara minus i e-handeln
Den fysiska handeln klarade sig något bättre än e-handeln – +3,8 procent för kläder och ”endast” -5,7procent för skor.
I e-handeln blev det minus för båda kläder och skor – minus 0,2 respektive 15 procent.
”Black Week blev inte den ljusning som branschen hoppats på. De blygsamma siffrorna visar att många hushåll fortfarande håller hårt i plånboken, vilket sätter stor press på modeföretagen”, konstaterar Sofia Larsen, vd för Svensk handel.
”Statistik från SCB visar att hushållens svaga konsumtion under lång tid har hållit tillbaka BNP-utvecklingen”, tillägger hon.
”Särskilt oroväckande”
”Att vi ser en nedgång i den svenska e-handeln, som historiskt varit en drivkraft under Black Week, är särskilt oroväckande. Det visar hur tufft många modeföretag har det just nu”, påpekar Larsen.
Med en tuff november bakom sig riktar sko- och modehandeln nu blicken mot julhandeln. Trots utmaningarna finns en förhoppning om att många mjuka paket ska hitta sin plats under granen, säger Svensk handel och håller tummarna.
Julen är vanligen årets allra starkaste försäljningsperiod.
”Det råder inga tvivel om att branschen behöver en stark julhandel. Snart väntar månader där konsumtionen traditionellt sett alltid går ned något. Därför hoppas vi nu på en jul där fler konsumenter unnar sig både att ge och att få”, avslutar Sofia Larsen.
Black Friday-varningen: “Piratkopior”. Dagens PS
Black Friday: “Skrämmande siffror”. Dagens PS
Här är företagens nya fulknep inför Black Friday. News55
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.