Företag och konsumenter får inte ta del av uppgifterna hos FI om bland annat bedrägerier hos banker – trots ökat behov av skydd och säkerhet.
Bedrägerier: FI skyddar banker före kunder
Mest läst i kategorin
Svenska Dagbladet berättar att FI för statistik över bland annat bedrägerier hos banker. Uppgifterna använder myndigheten för att utöva tillsyn.
Däremot får företag och konsumenter, som är utsatta för bedrägerierna, inte tillgång till statistiken, konstaterar tidningen.
“Ett röjande av de efterfrågade uppgifterna kan enligt Finansinspektionen påvisa svagheter hos ett institut, som typiskt sett underlättar skadliga angrepp eller kan leda till att anseende och kundrelationer påverkas negativt”, motiverar FI sitt beslut.
Godtyckligt och si och så hos vissa banker
Enligt lagen ska banker skydda kunder från bedrägliga transaktioner. Men tillämpningen av det är flytande och varierar mellan olika aktörer.
Därför har Finansinspektionen inlett en granskning av det, enligt Malin Alpen, chef för område Betalningar på FI, framgår det i SvD som berättat om hur grova bedrägerier i form av utlandstransaktioner på miljontals kronor passerat genom säkerhetssystemet hos vissa banker.
Andra banker har varit mer på tårna och stoppa bedrägerierna.
Flera kunder som blivit föremål för bedrägerier har vittnat i tidningen om att deras bank aldrig efterfrågat uppgifter som de är skyldiga att inhämta enligt penningtvättslagen för att förhindra exempelvis penningtvättsbrott och finansiering av terrorism.
FI-toppen: Då kan vi ingripa
Malin Alpen på FI förklarar i artikeln att myndigheten kan ingripa om den granskning som pågår visar att bankerna inte gör sitt yttersta förd att stoppa bedrägerier enligt kraven.
Det kan också leda till att reglerna på området skärps.
SvD uppger att EU nu ser över betaltjänstdirektivet och att lagen kan komma att ändras för att motverka bedrägerier. Med det följer ökade krav på bankerna att övervaka transaktioner och även se till att kontonummer stämmer med betalningsmottagarens namn.
“Alla behöver ta sitt ansvar här så att konsumenter inte råkar illa ut”, säger Malin Alpen på FI i artikeln.
Läs mer: Banken lät kriminella tömma hans konton Dagens PS
Läs även: Larmet: Bankpersonal hjälper de kriminella gängen Dagens PS
Läs vidare: Bedragare länsade hennes konto – “kan inte plugga” Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.