Chef på Danske Bank menar att företagen har mycket att vinna på att förhandla med banken om räntan, men främst genom att förhandla med sina leverantörer.
Bankråd till företag: Förhandla med alla parter
Mest läst i kategorin
Det här skriver Dagens Industri, som berättat att stigande räntor bromsar företagens investeringar.
Bolagens belåningsgrad uppges samtidigt vara förhållandevis låg, vilket gör att de inte är alltför räntekänsliga.
Företagens låneräntor hanterbar
Företagens räntekostnader är hanterbara, säger Anders Gullesjö, chef för företagsmarknad på Danske Bank, till Di som råder företagare att se över sin situation med leverantörer, inklusive finansiella partner.
“Hur ser de finansiella villkoren ut och vilka säkringar kan ni göra för att binda vinsten?”, säger han.
Peter Dalmalm, chef för företagsaffären på Nordea, instämmer i att räntorna inte är största bekymret.
Slår hårdast mot lån med rörlig ränta
Dock drabbas företag som lånat till rörlig ränta med Riksbankens räntehöjning, som senaste blev 75 punkter.
Peter Dalmalms tips är tt ha en nära relation till sin bank om det börjar krisa.
“För det mesta finns en förståelse att hjälpa till som bank när det uppstår likviditetsproblem”, säger han till Di.
Företag som gör rätt kommer gå stärkta ur lågkonjunkturen och kan även under rådande klimat göra goda affärer, bedömer experterna.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.