Småföretagaren blev av med sammanlagt drygt 1,3 miljoner kronor från två konton och ilskan är i dag stor mot Danske Bank som vägrar ersätta honom.
Banken lät kriminella tömma hans konton
Mest läst i kategorin
“Det ska inte vara möjligt att föra över så här mycket pengar utan att säkerhetssystemet stoppar det”, säger Pontus Lindström, näringspolitisk expert på Företagarna och kräver att bankerna ersätter drabbade småföretagare.
Det är praxis från bankerna när det gäller privatkonton efter ett prejudikat i Högsta domstolen.
Men när företag drabbas ställs inga krav på bankerna att betala ut ersättning.
Pontus Lindström tycker det är självklart att bankerna ska tvingas ta ansvar även då.
Gav sken av att vara bankanställd och polis
I det aktuella fallet var det småföretagaren Jan Blomgren som blev lurad att använda sitt bank-id av bedragare som utgav sig för att vara kundtjänstmedarbetare, bankanställd och polis och merparten av pengarna som försvann ner i fickorna på brottslingar kom från ett företagskonto som tillhör hans aktiebolag, berättar Svenska Dagbladet där Jan Blomgren tidigare jobbat som journalist i nästa fyra decennier.
Han är bara en i raden av offer för kriminella nätverk som ägnar sig åt den här typen av bedrägerier där småföretag inte sällan drabbas.
Våg av bedrägerier mot soloföretag
Enligt en undersökning som Företagarna gjort har en tredjedel av enmansföretagen utsatts för bedrägeri det senaste året.
I nio av tio fall skickar bedragarna bluffmeddelanden eller sms om att en order ska hämtas ut och sedan påbörjas transaktionerna.
Det handlar många gånger om stora belopp som överförs utan reaktion från banken.
Läs rapporten: “Brott mot företagare 2023”.
Förutom krav på att bankerna tar sitt ansvar – när företag blir blåsta på stora belopp – anser Företagarna att Skatteverket bör ge bedrägeriutsatta företag uppskov med momsinbetalning, berättar SvD.
Danske Bank fåordig om det inträffade
Danske Bank har avböjt att medverka i en muntlig intervju med tidningen men skriver i ett mejl att banken har som mål att förhindra misstänkta bedrägerier så snabbt som möjligt.
Danske Bank nobbar småföretagaren Jan Blomgren ersättning. Han har varit kund där i 20 år.
“Jag trodde att säkerheten hos banken var större”, säger han besviken i artikeln.
Han ger inte upp. Han kommer, i egenskap av konsumentskyddet, driva sitt ärende vidare mot Danske Bank.
Läs även: Så rånar kriminella företag på miljoner Dagens PS
Läs mer: Här har kriminella gäng sina företag Dagens PS
Läs vidare: Företagens nota för brotten nu 98 miljarder Dagens PS
Läs också: Gängkriminaliteten oroar 9 av 10 företag Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.