“Det är en svart dag för elbilar”, säger Peter Grünenfelder, vd för Auto Swiss, om det drastiska beslutet om skatt och tull, rapporterar Bloomberg.
Både skatt och tull drabbar elbilsköpare
Mest läst i kategorin
Det är Schweiz som tagit det kontroversiella beslutet att skrota alla fördelar för elbilar och inför skatt och tull på elfordon då incitament inte längre anses behövas.
Den radikala förändringen träder i kraft från årsskiftet den 1 januari 2024.
“Förbundsrådets mål är att avhjälpa underskott i skatteintäkter och att säkra de depositioner som går till motorvägs- och stadstransportfonden”, heter det i ett pressmeddelande.
Och vidare: “Det framtida införandet av skatt på e-fordon kommer att ha en positiv inverkan på hela den federala budgeten”.
Kraftig import banar väg för tullavgifter
Schweiz anser samtidigt att tullbefrielsen på elbilar inte längre behovs mot bakgrund av den kraftiga ökningen av elfordon.
“Mellan 2018 och 2022 ökade den årliga importen av elfordon nästan sexfaldigt, från cirka 8 000 till över 45 000. Under första halvåret 2023 importerades cirka 30 400 elfordon. Jämfört med siffran ett år tidigare (knappt 18 300) motsvarar det en ökning med cirka 66 procent”, skriver det schweiziska förbundsrådet.
Regeringen hoppas nu att elbilsskatterna generera motsvarande 23-35 miljarder kronor fram till 2030.
Branschtopp om Schweiz skatt och tull: “Svart dag”
Att alplandet nu klubbat skatt och tull på elbilar river upp känslorna i branschen, bland andra beklagar schweiziska bilimportörer beslutet:
“Det är en svart dag för elektrisk mobilitet i Schweiz, det står i skarp kontrast till målen för CO2-minskning för nya fordon som satts av samma regering”, säger Peter Grünenfelder, vd för Auto Swiss, berättar Bloomberg och konstaterar att elfordon varit undantagna “bbilskatt” sedan den infördes 1997.
I Sverige ha bidragen till den som i dag köper elbil tagits bort, men Schweiz går alltså betydligt längre än så med det nya beslutet om skatt och tull på elbilar.
Läs även: Elbilsköpen ökar trots skrotad bonus Dagens PS
ANNONS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.