Antalet återkallade varor blir allt fler, skriver Livsmedelsverket. Samtidigt kan vi konstatera att kunderna inte alltid klagar.
Återkallade varor ökar – men flera kunder tyckte det var okej
Mest läst i kategorin
Nu inför Livsmedelsverket en ny modell för att förbättra kontrollen av livsmedel i Sverige.
Den ska se till att kontrollen är ”riskbaserad, verkningsfull och rättssäker” skriver verket som ”sett ett behov av att följa upp kontrollen på ett mer systematiskt sätt”.
”Genom dessa indikatorer och det nya indexet får vi en bättre översikt över hur livsmedelskontrollen fungerar i Sverige, och vi kan säkerställa att den utvecklas mot att bli mer riskbaserad och effektiv”, säger Åsa Kjellgren, enhetschef hos Livsmedelsverket.
Ökar stadigt
Det finns en anledning till förändringen. Ett exempel är att antalet återkallade varor stigit kraftigt.
Antalet återkallade varor via Livsmedelsverket var 39 stycken 2015, 50 år 2018 och 63 i år och då med två månader kvar av 2024.
Det har handlat om grillkorv och gorgonzola som kan innehålla listeria, kalkonbacon som återkallats av salmonella-skäl och i ett fall snus som återkallats på grund av för hög halt av bensapyren, ett cancerframkallande ämne.
”Bra tecken”
Samtidigt påpekar man att den stora mängden återkallanden kan ses som ett bra tecken, eftersom det innebär att producenterna utfört de rutinkontroller de ska.
Om ett företag upptäcker något otillåtet eller en fara i livsmedel eller produkter, ska man dra tillbaka den.
Har produkten nått konsumenter ska den återkallas, är regeln.
Sedan kanske det inte alltid är klagomål från konsumenter som ligger till grund för att varor återkallas.
När bryggeriet Nils Oscars starköl blivit felmärkt och såldes som alkoholfri öl, fanns enligt uppgift inga klagomål från handlande kunder.
”Mycket allvarligt” – det tyckte inte kunderna
Det handlade om flaskor som märks som ”Nils Oscar Alkoholfri öl”, 33 centiliters, där Systembolagets personal relativt snabbt upptäckte felmärkningen, skrev Läget.
”Det här är mycket allvarligt. Man ska givetvis kunna lita på att en artikel som har en etikett märkt alkoholfri också är det. Systembolaget har noggranna rutiner för kvalitetskontroll och hantering av produktfel. Att det uppstår fel i tillverkningsprocesser är mycket olyckligt och vi strävar alltid efter att dessa ska upptäckas i tid”, sade produktkvalitetsansvarig Pontus Jennerholm i pressmeddelande.
De som köpt den felmärkta ölen på Systembolaget kan lämna tillbaks den till närmaste butik och få pengarna tillbaka, meddelade man.
Inga uppgifter finns dock om att någon lämnat tillbaka några flaskor. En del fel står konsumenterna uppenbarligen ut med.
Två miljoner liter öl borta. Dagens PS
Livsmedelsverket: Fettet som är bäst för hälsan. Dagens PS
Livsmedelsbranschens rörelsemarginal halverad under halvåret. Realtid
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.