I Veckans Entreprenör lyfter vi entreprenörer, innovatörer och företagsledare som som ritar om kartan över svenskt näringsliv. I artikelserien får du träffa personerna bakom nya, spännande startups och ta del av deras bästa tips för hur man lyckas.
Artisten som blev entreprenör
Mest läst i kategorin
Berätta om företaget?
“StagePool är en av Europas största jobbportaler inom underhållningsbranschen. Vi hjälper de som vill stå på scen och framför kameran att hitta drömjobbet.”
Hur fick du idén?
“Idén till det som är StagePool i dag fick jag när jag arbetade som skådespelare på Länsteatern på Gotland 1997. Efter en föreställning satt jag och funderade ensam på stranden och insåg att jag spenderade 90 procent av min tid på att försöka ta reda på var jobben fanns och tio procent av tiden jobbade jag med att stå på scen.”
“Jag minns att jag tänkte, ‘tänk om det fanns ett ställe där jag som artist kan hitta alla jobb, inte bara i Sverige utan utomlands också.’ Jag började dra in jobb och skickade ut detta som ett informationsblad via snigelpost till ett par betalande medlemmar var sjätte vecka. Det funkade ju inte alls eftersom det är så snabba puckar i den här branschen. Jag insåg att om vi skulle lyckas måste vi göra det på internet.”
“Jag träffade min medgrundare,Thomas Flores, och startade StagePool AB år 2000. Jag har alltid velat expandera StagePool utomlands och tänkte att Tyskland är en stor marknad, men för detta behövde jag kapital. Jag ville ha en person som var internationellt känd och som även kunde branschen. Jag tänkte: ‘Vem är min absoluta drömperson för detta? Björn Ulvaeus?’ Jag fick till slut, efter cirka 70 telefonsamtal, möte med honom och han är fortfarande ägare i bolaget och han har bland annat delat ut ett av StagePools stipendier i Hamburg. Vi började etableringen i Tyskland 2003 och det har varit en otrolig resa, vi har arbetat i över 16 år med att förändra en väldigt stängd bransch och bygga förtroende gentemot våra medlemmar och uppdragsgivare i flera länder. Vi började med två jobb och en medlem och i dag har StagePool över 15.000 betalande medlemmar i Sverige, Norge och Tyskspråkiga rummet. Vi har cirka 300.000 freemium-medlemmar och samarbetar med drygt 7.000 uppdragsgivare. Från att ha suttit ensam i min etta så är vi nu cirka 45 anställda.”
Vad blir nästa steg?
“Vi har precis inlett ett samarbete med den största castingportalen i UK. Vår utmaning nu är att bli störst på den tyska marknaden och i Norge.”
“StagePools vision är att utveckla och förbättra möjligheterna för alla som vill arbeta i underhållningsbranschen. Affärsidén att vara den bästa jobbportalen för de som söker jobb i underhållningsbranschen. Marknaden är i första hand Europa och vi vänder oss både till redan etablerade artister och skådespelare och även till statister och de som jobbar bakom kameran och bakom scenen.”
På StagePool har du hela din marknadsplattform, det vill säga cv, foton, marknadsmaterial och bilder, videor och röstprover, samtidigt som du kan söka alla jobb som matchas direkt till din profil. Du är även synlig i StagePools artistkatalog där uppdragsgivare kan hitta rätt person till sina projekt. På StagePool kan du dels söka alla jobb som matchas till dig dvs. du kan påverka ditt jobbsökande samtidigt som du kan bli upptäckt via artistkatalogen. Uppdragsgivare lägger in annonser gratis och medlemmarna betalar en månadsavgift. StagePool vill underlätta så att du som artist skall kunna lägga ner mer tid på ditt utövande, din dröm, än att söka jobb. Vi effektiviserar samtidigt för uppdragsgivarna så att de på ett så enkelt och smidigt sätt som möjligt skall hitta den eller de personer de söker. Målet för StagePool är att hjälpa så många som möjligt.”
Finansiering – vad bör man tänka på?
“Det jag upplever att du måste tänka på är att när du ha externa ägare så måste du svara inför dem, därför upplever jag att den bästa matchen blir om du tar in personer som du respekterar och som samtidigt kan bidra till bolagets utveckling.”
Var ser du dig själv/företaget om fem år?
“Jag upplever att tillväxt är en förutsättning för utveckling, så om fem år vill jag att bolaget ska ha partners i ett flertal olika länder i Europa och att vi kan hjälpa så många som möjligt att uppfylla sina drömmar.”
Bästa entreprenörstips?
“Omge dig med människor som är bättre än du. Då utvecklas du samtidigt som du kan fokusera på det som du gör absolut bäst. Det andra tipset är att fokusera på HUR det ska gå i stället för att det inte går. När jag etablerade StagePool i Tyskland var det vad jag hörde: ‘Das geht nicht’ (Det går inte), ‘das darf man nicht’ (Det får man inte) och ‘Anna-Clara, so macht man nicht in Deutschland’ (Anna-Clara, så gör vi inte här i Tyskland). Det gav mig bara mer energi att fortsätta att göra det jag tror på; att om det inte går på ett sätt så går det säkert på något annat sätt.”
Värsta fallgropen?
“Att jag var vd för bolaget alldeles för länge, det slutade med att jag inte gjorde det jag är bäst på och det var inte bra för bolaget och inte för mig heller.”
Vem borde bli nästa “Veckans entreprenör” – och varför?
“Anna Omstedt, serieentreprenör som startade Tasteline och som nu driver Med Universe. Anledningen till att jag vill nominera Anna är att hon är en otroligt driven person som aldrig ger upp.”
Namn: Anna-Clara Blixt Modin
Yrke: Grundare StagePool AB, COO, Ubetoo AB.
Ålder: 45
Bor: Gärdet, Stockholm
Civilstånd: Gift, två barn: 8 och 12 år.
Gör helst (fritid): Är med min familj och mina vänner, rider, yogar, läser.
Gör helst inte: Ältar saker.
Det vet (nästan) ingen om mig: Att jag också extraknäcker som speaker.
LÄS OM TIDIGARE “VECKANS ENTREPRENÖRER”:
Nobbade riskkapital – nu står kunder på rad >
Beroende av tekniken: ”Det bor en geek i mig” >
Mediterade med munkar – blev konstnärernas frälsare >
Reamat på nätet räddar miljön >
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.