Chefen brukar kanske säga att hen uppskattar tuff feedback och gärna vill höra sanningen. Men är det verkligen säkert? Här är metoden som hjälper dig tyda chefens signaler.
Ärlig feedback eller inte? Så hanterar du chefen
Mest läst i kategorin
En tå i vattnet för att känna av temperaturen och läget.
Då praktiserar du “jacuzzimetoden”.
Omvandlat till snacket med chefen handlar det rent praktiskt om att inleda med en ganska stillsam kommentar, istället för en bredsida.
”Det är en överlevnadsmekanism”, säger Marchiano Leon, som minns hur han själv blev ombedd att ge sin chef på teknikföretaget ”ärlig feedback”.
Risk för frysboxen
Problemet?
Alla chefer säger att de vill ha det. Vissa uppskattar det – medan andra får lust att ge dig sparken eller, åtminstone, placerar dig i frysboxen.
Ska vi ta det där med sanningen först?
”Den genomsnittlige personen ljuger tre gånger de första tio minuterna när de träffar någon ny”, säger Robert Feldman, professor i psykologi vid University of Massachusetts Amherst.
Senaste nytt
Bryter is med chefen
Ingen stor sak i det, menar han.
Det hjälper oss att bryta isen och får oss att interagera bättre.
Samma sak gäller i interaktionen med din chef.
”Alla vill höra bra saker. Din chef precis som alla andra”, säger Feldman till WSJ.
Samtidigt är frågan om att ge feedback en del av ett skifte när det gäller ledarskap, säger Doug Stone.
Han undervisar i konflikthantering vid Harvard och var med och skrev boken: ”Tack för din feedback”.
Ny ledarstil
”Vi är i ett långvarigt skifte från en ledarstil byggd på kommando och kontroll till ett mer samarbetsinriktat sätt att leda företag”, menar han.
Därav behovet av och efterfrågan på feedback, till och med ärlig sådan.
Det hindrar inte att du kan agera taktiskt – och i samma veva möjligen lite egoistiskt.
”Ställ egna frågor och ta reda på vilken typ av feedback chefen vill ha, vad hen tycker är användbart”, föreslår Matt Abrahams vid Stanford Graduate School of Business.
Mjuk men inte för mjuk
Han kommer i dagarna ut med en bok om spontan kommunikation och understryker att en metod är att trycka på det positiva så att du medvetet korrigerar det negativa.
Hur?
Till exempel genom att tala om för chefen hur fokuserad hen var i början av sitt tal istället för att påpeka hur hen tappade sin tankegång i slutet, påpekar Abrams.
Då har du påpekat det utan att ha sagt det rakt ut, konstaterar Abrams men fäller snabbt ut nästa varningsflagg. ”Bli inte för vag bara…”
Relaterad läsning:
Den här chefen har högst lön i Sverige
Ny rapport: Chefer har lägst dödlighet
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.