Man ska inte gråta över spilld mjölk men kanske grämer sig Arla i dag efter att Patent- och marknadsdomstolen dömt till Konsumentombudsmannens fördel i det omtvistade målet om klimatavtryck.
Arla kammar noll mot KO i domstol
Mest läst i kategorin
Som Dagens PS tidigare kunnat rapportera tog dagens domslut sin början med en slogan under 2019. Närmare bestämt textslingan “netto noll klimatavtryck” som Arla tryckte upp på sina ekologiska förpackningar.
Det genererade i en rad frågetecken, såväl som en anmälan från Konsumentsombudsmannen, KO, som sedermera stämde Arla för att ha överträtt marknadsföringslagen.
Detta sedan reklamen i fråga enligt KO ger sken av att produkten inte ger något klimatavtryck alls. Särskilt då de eftergifter vi i dag gör inte kan kompensera för klimatavtrycket som mjölkproduktionen orsakar inom den närmaste framtiden.
Nu väljer alltså Patent- och marknadsdomstolen att följa Konsumentombudsmannens linje, vilket förbjuder Arla från att använda sig av frasen “netto noll klimatavtryck” i sin marknadsföring, skriver Dagens Industri.
Vill du läsa mer om företag? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs även: Electrolux stänger kylskåpsfabriken
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.