Dagens PS

Arla kammar noll mot KO i domstol

Arla
Arla förlorade i dag mot Konsumentsombudsmannnen, KO. (Foto: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 02 feb. 2023Publicerad: 02 feb. 2023

Man ska inte gråta över spilld mjölk men kanske grämer sig Arla i dag efter att Patent- och marknadsdomstolen dömt till Konsumentombudsmannens fördel i det omtvistade målet om klimatavtryck. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Som Dagens PS tidigare kunnat rapportera tog dagens domslut sin början med en slogan under 2019. Närmare bestämt textslingan “netto noll klimatavtryck” som Arla tryckte upp på sina ekologiska förpackningar.

Det genererade i en rad frågetecken, såväl som en anmälan från Konsumentsombudsmannen, KO, som sedermera stämde Arla för att ha överträtt marknadsföringslagen.

Detta sedan reklamen i fråga enligt KO ger sken av att produkten inte ger något klimatavtryck alls. Särskilt då de eftergifter vi i dag gör inte kan kompensera för klimatavtrycket som mjölkproduktionen orsakar inom den närmaste framtiden.

Nu väljer alltså Patent- och marknadsdomstolen att följa Konsumentombudsmannens linje, vilket förbjuder Arla från att använda sig av frasen “netto noll klimatavtryck” i sin marknadsföring, skriver Dagens Industri.

Vill du läsa mer om företag? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs även: Electrolux stänger kylskåpsfabriken

Läs även: Acne under lupp – utnyttjade armé av praktikanter

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]