Familjen bakom Axel Johnson AB har tröttnat på förlustskeppet Åhléns – nu säljs det klassiska varuhuset till främst Ur & Penns ägare.
Anrika Åhléns får nya ägare – lovar vända till vinst
Mest läst i kategorin
Ur & Penns ägare Ayad Al-Saffar, som backas upp finansiellt av Torsten Jansson och hans affärskompanjon Göran Härstedt, tar över varuhuskedjan Åhléns, som grundades så långt tillbaka som 1899 i Insjön.
Axel Johnson-familjen har ägt Åhléns i 34 år – sedan 1988.
Köparen och nye huvudägaren Ayad Al-Saffar – född i Libanon – blir ny vd för Åhléns och säger till Di att siktet är inställt på att “öppna nya varuhus”.
Förlusterna har han för avsikt att “snabbt” vända till vinst – precis som han gjorde när han tog över Ur & Penn.
Nu förverkligar han drömmen om att styra Åhléns och blir ägare till 70 procent medan miljardären Torsten Jansson – som står bakom New Wave – och Janssons parhäst Göran Härstedt, New Waves vice vd, blir 30-procentiga ägare i varuhusjätten.
“Jag är mycket glad och stolt över att få chansen att driva Åhléns fortsatta utveckling framåt”, säger Ayad Al-Saffar i en kommentar.
Affären ska enligt plan vara slutförd i augusti och måste godkännas av bland annat konkurrensmyndigheterna, framgår det i ett pressmeddelande.
“Det var givetvis ett svårt beslut att sälja när man ägt något i 34 år, men det är en del av en strategisk förändring av Axel Johnson, som vi förnyar hela tiden”, säger Mia Brunell Livfors, vd på Axel Johnson, till Dagens Industri.
Hon tillägger att Åhléns ryckt upp sig affärsmässigt och gått starkt på senare tid.
Hon har har inget svar på hur mycket familjen Johnson förlorat på Åhléns, men en stor orsak till förlusterna är att varuhuskedjan varit sen på pucken att haka på e-handelstrenden, förklarar hon.
Läs även: Åhléns satsar på outletförsäljning
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.