Ett år har gått sedan Amazon lanserades i Sverige. Men det är svårt att slå sig in på en marknad som redan har en stark e-handel och kunder som föredrar lokala aktörer. Tre av fyra svenskar har inte handlat på sajten.
Niklas Storåkers, vd på Pricerunner, säger till Dagens Nyheter att Amazon inte har attraherat tillräckligt många e-handlare till sin sajt. När Pricerummer gjorde en undersökning av de 10 000 mest populära produkterna på sin sajt kunde man konstatera att 65 procent av dem inte fanns hos Amazon, och att de som fanns var 19 procent dyrare än genomsnittet.
En undersökning från Prisjakt visar att en fjärdedel av svenskarna har handlat på Amazon. Men det tycker Niklas Storåkers låter väldigt högt. Han påpekar att bolaget i länder som Australien, Turkiet och Nederländerna bar har några få procent av marknaden.
“Det finns en felaktig bild av Amazon för att man tittar på deras dominans i USA, Tyskland och Storbritannien. Det är lätt att glömma bort att de har varit verksamma där i ett kvarts sekel”, säger Niklas Storåkers till Dagens Nyheter.
Peter Greberg är vd på Prisjakt. Han tror att det dåliga resultatet för bolaget i Sverige handlar om att det redan finns etablerade e-handelsaktörer. Han påpekar också att svenska konsumenter tenderar att vara lokalpatrioter.
49 procent har i en undersökning från företaget uppgett att de föredrar att handla från lokala aktörer. 23 procent väljer något annat av miljöskäl, och 33 procent anger en ökänt dålig personalpolitik på Amazon som orsak.
“Vi svenskar stöttar svenska e-handlare. Sen handlar det såklart också om att de svenska företagen har bra tjänster med nöjda kunder”, säger Peter Greberg till Dagens Nyheter.