Dagens PS

Airbus nya jet knuffar Boeing bakåt

Airbus nya modell A321XLR säljer som smör – knuffar Boeing bakåt
Airbus nya modell A321XLR säljer som smör (Foto: Airbus)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 19 feb. 2025Publicerad: 19 feb. 2025

Att Boeing haft några svåra år lär ha gått få förbi. I samma veva rullar Airbus ut en ny jet. Nu drar den europeiska flygjätten ifrån sin amerikanska konkurrent.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var länge Boeing som dominerade flygindustrin. Men nu har motgångarna avlöst varandra. 

Satelliter har exploderat, dörrar har slitits bort, visselblåsare har dött och missnöjda arbetare har gått ut i strejk över för låga löner.

På andra sidan Atlanten ser det ljusare ut. 

Europeiska Airbus nya modell A321XLR har blivit en succé, med över 500 beställningar från flygbolag världen över. Stora amerikanska aktörer som American Airlines och United Airlines har valt modellen för att ersätta sina åldrande Boeing 757-flyg.

A321XLR har bland annat en enorm bränsletank som gör att den kan flyga upp till 11 timmar, vilket öppnar upp för nya långdistansrutter utan att flygbolagen behöver använda större och dyrare widebody-plan.

Vill du läsa mer? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Boeing har ingen riktig konkurrent

Airbus nya XLR-modell har ytterligare en fördel: Boeing saknar en direkt konkurrent i samma kategori.

Boeing lade ner sin 757-modell redan 2004 och har sedan dess inte utvecklat en direkt ersättare. 

ANNONS

Planerna på ett nytt flygplan i samma kategori skrotades 2020, och Boeings närmaste alternativ – 737 MAX 10 – är fortfarande försenad och väntar på godkännande från den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA.

“Boeing måste lösa sina tillverkningsproblem först, men nästa stora fråga blir produktutbudet”, säger flyganalytikern Nick Cunningham till Wall Street Journal

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Rekordår för RLVNC: "Visar att vår affärsmodell fungerar"

14 feb. 2025

Airbus rycker ifrån på alla fronter

Boeings problem började på allvar 2019 efter att två dödliga krascher ledde till ett globalt flygförbud för 737 MAX, vilket kostade företaget miljarder och skadade kundernas förtroende. 

Sedan dess har Airbus dragit ifrån, inte bara inom smala flygplan som A321XLR utan även när det gäller större långdistansmodeller.

Boeings flaggskeppsprojekt 777X har försenats gång på gång, vilket gjort att Airbus kunnat vinna mark även på bredare flygplan. 

Nu varnar experter för att gapet mellan de två bolagen kan bli svårt för Boeing att täppa igen.

Läs även: Boeing tar in 250 miljarder – måste rädda kreditvärdigheten. Dagens PS

Har Boeing råd att satsa?

ANNONS

En annan avgörande faktor är pengar.

Airbus har investerat 12,9 miljarder dollar i forskning och utveckling de senaste fem åren – betydligt mer än Boeings 8 miljarder dollar.

Med den ekonomiska pressen Boeing står inför har bolagets hyfsat nytillsatta vd Kelly Ortberg erkänt att företaget inte är i en position att lansera ett nytt flygplan just nu. 

Istället försöker Boeing få ut sina försenade modeller på marknaden och bygga upp sitt kassaflöde innan de kan ta sig an nästa stora projekt.

Airbus har övertaget – och de vet det

För Airbus innebär Boeings problem en strategisk fördel. 

Tidigare har Boeing och Airbus sett på sin rivalitet som ett schackspel där varje drag analyseras noggrant. Men nu har Airbus övertaget och kan ta egna initiativ utan att behöva anpassa sig efter Boeing.

Airbus försäljningschef Benoît de Saint-Exupéry säger att företagets framgångar beror på deras produktutbud, men tillägger att situationen hos Boeing också har ”kastat tvivel i kundernas sinnen”.

Läs också: Boeings panikdrag – ska rädda företaget. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS