Klarna sparar mycket pengar sedan deras nya AI-assistent gör 700 heltidsanställdas jobb. Boten drar in större vinst för bolaget och leder till bättre kundhantering.
AI tar över jobben på Klarna
Mest läst i kategorin
Den nya AI-boten kom för en månad sedan och hjälper Klarna att hantera förfrågningar från 150 miljoner globala konsumenter.
Klarna sparar pengar genom AI
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski är nöjd med arbetet hittills. Han sparar nämligen mycket pengar genom den nya boten har det visat sig.
Det handlar om en vinst på över 400 miljoner kronor i år.
Assistenten, som i nuläget inte har något namn, gör samma arbete som 700 heltidsanställda på kundservice hade gjort. På en månad har den haft 2,3 miljoner chattar, vilket är en tredjedel av vad Klarna har haft under den perioden, berättar Breakit.
Bot svarar exakt
Det verkar samtidigt som boten kan svara mer exakt på frågorna, eftersom det kommer en fjärdedel färre återkommande förfrågningar.
“Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare,” uppger Sebastian Siemiatkowski.
Läs även:
Klarna-ikon skulle petas efter bråk – Dagens PS
Klarnas succé i julhandeln – nya rekordnivåer i USA – Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.