Kinas livestream-shopping blomstrar via avatarer och AI. Så ska Alibabas utmanare ta upp kampen mot Amazon.
AI och avatarer tar upp kampen mot Amazon
Mest läst i kategorin
Avatarer, AI och ChatGPT. Det är tekniker som ska driva livestream-försäljning, hålla konsumtionen uppe och få den att öka.
Så ser den nya katten-på-råttan-strategin ut för ökad global konsumtion.
”Användandet av virtuella livestreaming-värdar var en trend som stack ut under årets Single´s Day”, säger Xiaofen Wang, chefanalytiker hos Forrester, till CNBC.
Företag kombinerar även gärna ChatGPT-liknande AI med livestreaming.
Kraftig ökning
Livestreamad e-handel såg en ökning med 19 procent under årets Single´s Day.
Samtidigt sjönk traditionell e-handel med 1 procent enligt McKinsey.
Nu är det livestreamingvärdar i form av digitalt skapade människor som gäller.
“Kvaliteten har förbättrats mycket i år, de virtuella värdarna ser mer verkliga ut, åtminstone de jag har sett från Tencent, JD,” säger Xiaofeng Wang.
Senaste nytt
Billigare – och säkrare
Hon tillägger att virtuella livestreamers är ett sätt för återförsäljare att skilja sig från andra, samt är billigare än en berömd influencer, som ju även kan bli inblandad i kändisskandaler.
Utvecklingen har även skärpt konkurrensen mellan Jack Mas Alibaba och utmanaren PDD Holdings i Kina.
Efter att ha ökat i Kina under de åtta år den varit verksam konkurrerar nu dess rabattapp Temu på allvar med Amazon och Walmart i USA.
Kinesiskt tronskifte
Nyligen steg värderingen av PDD för första gången över Alibabas, ett uppmärksammat tronskifte i en bransch där Jack Ma och Alibaba dominerat över ett decennium.
“Detta är en vattendelare för PDD, att överträffa Alibaba”, säger Daniel Ives, vd för Wedbush Securities, hos Bloomberg.
PDD startade i Shanghai för åtta år sedan, grundat av serieentreprenören Colin Huang.
Han ville göra onlinebutiken annorlunda än hos traditionella e-handlare som Alibaba och Amazon.
Spelvärlden förebild
Huang tittade mot spelbranschen, där han tidigare varit verksam, och införlivade funktioner från spelvärlden i e-handeln.
Idén var att göra shopping roligare – och mer inkomstbringande – genom element som att snurra rouletthjul och få rabatter.
För något år sedan sade en talesperson för Temu till Bloomberg att dess appfunktioner är inspirerade av köpcentrum eller festivaler.
“Vårt mål är att replikera dessa välbekanta offlineupplevelser i den digitala världen, och lägga till ett element av rolig närhet till onlineshopping”, var sammanfattningen.
Slog igenom i USA
Det fungerar uppenbarligen. Genom Temu får människor i mer än 40 länder nu en smak av företagets spelliknande funktioner och bottenpriser.
I USA slog appen igenom i februari med sin “Shop Like a Billionaire” Super Bowl-annons – och blev snabbt en av de mest nedladdade i landet.
Temu är en spelare som är här för att stanna – och dominera, menar experter.
“Vi väntar oss att företaget kommer att vara en kraft att räkna med globalt under de kommande åren”, slog Sanford C. Bernstein-analytiker under ledning av Robin Zhu fast i en forskningsrapport i augusti.
Läs även:
Amazon utmanas på hemmaplan av Kina-jätte – Dagens PS
Alibaba-grundarens kovändning: Inte sålt en enda aktie – Dagens PS
Kinaskräck: 143 miljarder upp i rök – på en dag – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.