Dagens PS

Adventskalendern: Från godis till dyr marknadsföring

En adventskalender innehåller numer ofta mer än bara bilder eller choklad, de har blivit en marknadsföringsstrategi
En adventskalender innehåller numer ofta mer än bara bilder eller choklad, de har blivit en marknadsföringsstrategi. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 12 dec. 2023Publicerad: 12 dec. 2023

En adventskalender är inte längre bara en julig bild som gömmer andra bilder, eller möjligtvis små chokladbitar, i sina luckor, de har utvecklats till att innehålla så mycket mer.

ANNONS

Mest läst i kategorin

De ursprungliga adventskalendrarna innehåll bibelverser och böner eftersom de användes för att räkna ned dagarna till Kristi födelse, det skriver Euronews Business.

Därifrån utvecklades de till att innehålla bilder från tv:s julkalender, eller en liten chokladbit. En sådan klassisk adventskalender kostar bara några tior.

Men de mer lyxiga varianterna av adventskalendrar kan kosta flera tusen kronor. Enligt konsumentexperten Sue Hayward kan en del kosta mer än många har råd att betala för en julklapp.

En marknadsföringsstrategi

Företag erbjuder adventskalendrar som innehåller allt från hantverksöl och böcker till sexleksaker. Det finns kalendrar med lyxchoklad, med sprit, te, kaffe, med skönhetsprodukter, ljus eller med Lego.

Det handlar om en lukrativ marknadsföringsstrategi. Oavsett vad du gillar så finns det en adventskalender som passar för dig.

“Trenden med återförsäljare som säljer “snofsiga” adventskalendrar med rejäla prislappar har blivit galen de senaste åren”, säger Sue Hayward till Euronews Business.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Fynd bakom lucka 24

Företagen använder den här växande trenden för att deras kunder ska hitta ett större utbud av produkter som de normalt sett ignorerar.

ANNONS

Det är exempelvis antagligen ingen som skulle gå in i en tebutik och köpa 24 olika sorters Earl Grey eller chai, men de olika sorterna tillgängliggörs med små prover i en adventskalender.

Lyxmodemärket Dior säljer en adventskalender för 600 euro, cirka 6 767 kronor. Den innehåller skönhetsprodukter och doftljus.

Dessa adventskalendrar innehåller ofta produkter som kanske inte ligger i den höga prisklass de som köper dem är vana vid, men bakom lucka 24 finns ofta ett fynd.

“Vissa skönhetsversioner innehåller faktiskt en mängd produkter värda mycket mer än kalenderprislappen. Så om du köper en, öppnar den och ger grejerna i julklapp, kan det här spara pengar på din inköpsräkning”, säger Sue Hayward till Euronews Business.

Sexleksaker i luckorna

Det finns även dyra adventskalendrar som innehåller sexiga föremål att köpa på webbplatser med vuxenprodukter.

Passage du Désir, en webbplats som specialiserar sig på sexleksaker och underkläder, erbjuder exempelvis en adventskalender för par för 189 euro, drygt 2 131 kronor.

Om alla föremål skulle köpas separat skulle de kosta över 600 euro, cirka 6 767 kronor.

Adventskalenderstrategi för alla

ANNONS

Passage du Désirs kalender visar hur nästan alla företag skulle kunna använda sig av adventskalenderstrategin.

De lanserade sin första sexiga adventskalender för fyra år sedan, och nådde ut till influencers som marknadsförde den.

Sedan lanseringen av adventskalendern har november blivit varumärkets största försäljningsmånad. 

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Därför överlever julshoppandet kriserna Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]