Dagens PS

Åbro gör succé med kändisöl

Åbro
När rapparen Eminem skojade om Åbros öl på Youtube blev det viralt. Nu gör ölen Ey'Bro succé. (Foto: Åbro)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 13 nov. 2023Publicerad: 13 nov. 2023

Sent ska inte bara syndaren utan även bryggaren vakna. Nu gör Åbros öl ”Ey´bro” succé. Men det tog ett dussin år för bryggeriet att se potentialen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Först två sommarkollektioner med kläder.

Sedan en för vintern.

Det handlar om Åbro och dess varumärke ”Ey´bro”.

När man släppte den första vinterkollektionen var det en med underställ, pyjamas, strumpor och snowboards.

”Responsen vi fått på tidigare kollektioner har varit överväldigande. Både jultröjan och mössan sålde slut på nolltid. Det känns fantastiskt roligt och återigen ser vi hur starkt varumärket Ey´Bro är”, sade Åbro bryggeris marknadschef Cornelia Dunge till Café.

Javars.

Imponerande på sitt sätt.

Mindre imponerande att det tog tolv år för Åbro att se potentialen.

22 år sedan

ANNONS

Det var redan 2001 som rapparen Eminem filmade när han och hans rapkollektiv D12 besökte Stockholm och Globen.

I videon skämtar Eminem, Proof och managern Paul Rosenberg om namnet ”Åbro”, som i deras tolkning blir ”Ey´Bro”.

Sju år senare, 2008, lägger de upp klippet på Youtube och det blir en viral succé.

Inte minst efter att DN:s Fredrik Strage i sin nedräkning över de 100 bästa rockögonblicken på Youtube presenterar Eminem och Ey´Bro som nummer 53.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

”Inte helt fel”

”Som gratisreklam är det inte helt fel. Det är helt klart så man ska göra en reklamfilm, och det är framtiden också, att man lägger upp sina filmer på Youtube, sade Åbros vd Henrik Dunge till Resumé då.

Ytterligare tolv år senare, 2020, reagerar Åbro och släpper en pilsner med namnet ”Ey´Bro”.

Det gjorde man, trots fördröjningen, uppenbarligen rätt i.

Tredje bäst

ANNONS

Under rubriken ”Kändisöl utmanar storsäljaren” konstaterar SvD att Ey´Bro inte bara blivit en storsäljare utan i dag faktiskt är Systembolagets tredje mest sålda öl sett till 2022.

11, 8 miljoner liter av den Eminem-namnsatta ölen såldes under förra året och det är en volym som endast Mariestads export, med 14,5 miljoner liter, och Norrlands guld export, på 20,4 miljoner liter, lyckats trumfa.

Relaterad läsning:

Varning: Systembolagets policy hotar bryggerier – Dagens PS

Hoppfullt för bryggerier – svenskar väljer öl igen – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]