Hälsoråden framstår som gratis. Sedan kommer en faktura på 900 kronor. Nu har Konsumentverket fått mer än 800 anmälningar.
800 anmälningar efter digitala hälsoråd
Mest läst i kategorin
Konsumentverket slår larm om att man just nu får många anmälningar kring onlinetjänster som uppfattas som gratis men i själva verket kostar rejält.
Nu gäller det i första hand hälsobedömningar.
Under hela perioden efter sommaren 2024 har Konsumentverket fått mängder av anmälningar kring det bolag som ligger bakom domäner som hälsobedömning.com, bedömahälsa.com och halsaliv.com.
Svara på frågor – betala
”Här handlar det om annonser som dyker upp i sociala medier där du uppmanas att svara på några frågor om din hälsa. I efterhand har man fått en faktura på 900 kronor för resultatet”, berättar Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket.
Senaste nytt
”Otydligt eller obefintligt”
”Många som hör av sig till oss hävdar att prisuppgiften varit otydlig eller obefintlig”, tillägger han.
Betalar man inte fakturan i tid påförs dryga kostnader och hot om inkasso.
Mer än 800 anmälningar
Enbart sedan juli har det kommit sammanlagt 369 anmälningar till Konsumentverket som berör Halsobedomning och Bedomahalsa.
Till Konsumentverkets vägledningstjänst och Konsument Europa har det under samma period kommit 456 påpekanden från konsumenter.
”Företaget svarar inte”
Många som hör av sig till Konsumentverket uppger även att de har svårt att komma i kontakt med bolaget.
”Om företaget enbart har ett kontaktformulär, så ta en bild innan du skickar ditt meddelande. Om det inte går att skicka via kontaktformuläret kan du ta en bild eller filma där det framgår att du inte kan skicka något till företaget. Då har du gjort det som krävs för att bestrida fakturan du fått”, meddelar Konsumentverket.
Blåsta på miljarden via betaltjänster. Dagens PS
Bedrägerier mot äldre ökar snabbt. Dagens PS
FI tar krafttag mot bedrägerier – men räcker det? News55
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.