Tjänstemännen i Stockholm har grälat så mycket om nya bron mellan Slussen och Gamla stan att skattebetalarna nu åker på en nota på, som det verkar, långt över 40 miljoner kronor.
40 miljoner puts väck i bråket om bron
Mest läst i kategorin
Svenska Dagbladet har granskat det uppslitande bråket om bron mellan tjänstemännen på region Stockholm och Stockholms stad.
En borrigg på 30 ton på en flotta var det som blev kvar, den skulle borra och påla till den nya gång- och cykelbron – den så kallade GC-bron – mellan Slussen och Gamla stan.
Nu står bygget av bron still i väntan på ny borrigg
Nu, efter tre månader, har borriggen fraktats bort och projektet som ingår i Nya Slussen-planen står och stampar till en ny maskin dyker upp.
Kostnaderna står dock inte och stampar. Hittills har notan till det just nu havererade projektet med bron sprungit i väg till “minst 40 miljoner kronor”.
Men innan allt är klart – förhoppningsvis 2026 – kommer skattebetalarna sannolikt få betala mycket mer än så, framgår det i SvD.
“Vi arbetar för att kunna begränsa stilleståndskostnaderna till cirka 40 miljoner kronor”, skriver Eva Rosman, informatör i Slussenprojektet och som försökt räkna på saken, i ett mejl till tidningen.
Stockholmspolitikerna fick förklara sig för minister
Allt på grund av grälande tjänstemän i offentlighetens regi där ledande politiker från båda läger, Region Stockholm respektive Stockholms stad, till slut blandade sig i pajkastningen.
De tu, finansborgarrådet Karin Wanngård på Stockholms stad och finansregionrådet Aida Hadzialic på Region Stockholm, båda S-toppar, kallades till möte av infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) som ställde dem mot väggen, berättar SvD och förklarar att även nuvarande Stockholms landshövding Anna Kinberg Batra var med på mötet som föranleddes av ett då närliggande hot om stopp i tunnelbanan orsakat av brobråket, som dessutom resulterade i en stämning mot Stockholms stad från Region Stockholms trafikförvaltning och som det i dag talas tyst om från politiskt håll.
Bråket chockar ex-borgarrådet Mats Hulth (S)
“Att låta tjänstemännen bråka på det här sättet, det hade aldrig accepterats på min tid”, säger en påtagligt förvånad Mats Hulth, tidigare socialdemokratiskt borgarråd i Stockholm, till tidningen och anser att politikerna borde gripit in och tagit ansvar för broprojektet långt tidigare.
“Det här är just nu en konflikt utan vinnare”, har SL:s vd David Lagneholm tidigare uttalat i ett pressmeddelande.
De grälande parterna ska i dag emellertid ha kommit överens och det gick ganska snabbt, bara några veckor, efter uppsträckningen från KD-toppen som dessutom mynnade ut i att hotet om ett t-bane-stopp avvärjdes.
Kräver att det som hänt utreds grundligt
Men det sedan länge skissade brobygget ser ändå ut att bli kraftigt försenat, enligt artikeln.
“Vi måste gå till botten med hur det kunde bli så här just utifrån att det blev en sådan historisk låsning”, säger en av de mest högljudda kritikerna, moderata oppositionsborgarrådet Dennis Wedin.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.