En halv miljon för att de har ljugit. 40 gånger så mycket om de fortsätter göra det. Det handlar om en färsk dom mot ett svenskt företag.
20 miljoner – om de fortsätter ljuga
Mest läst i kategorin
Säljarna har lovat gratis hörlurar och surfplattor och dessutom sänkta abonnemangskostnader.
I stället har kunderna fått fakturor på 11 000 till 25 000 kronor.
Det handlar om Folisker AB, tidigare Advea AB, som patent- och marknadsdomstolen nu agerar mot.
Turnerat mellan städerna
Advea har sålt utomhus och i köpcentrum och har bland annat besökt och sålt i Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle.
Konsumentombudsmannen fick anmälningar om företagets agerande och stämde både företaget och personen bakom det i februari 2024.
I april kom ett beslut från domstolen om där företaget och personen bakom det förbjöds fortsätta med säljmetoderna, i väntan på dom.
Får inte påstå det är gratis
Nu har domen kommit och i den konstaterar domstolen att företaget och personen bakom, måste vara tydliga med vad de marknadsför och kostnaderna.
De förbjuds att påstå att något är gratis för att sedan ta betalt för produkterna och förbjuds även att påstå att de representerar eller samarbetar med konsumentens befintliga operatör.
För de felaktigheter bolaget anmälts för dömts det att betala en marknadsstörningsavgift på 530 000 kronor.
”Bra att domstolen markerar”
” Det är bra att domstolen markerar tydligt att den här sortens fula metoder är helt oacceptabla. Många konsumenter har drabbats. Genom att domstolen även ställer personen bakom företaget till svars hoppas vi att det sätter stopp”, säger Bettina Lechner, processråd hos KO.
Det blir även betydligt dyrare om bolaget fortsätter agera som hittills. Domstolen dömer ut ett vite på 16 miljoner kronor för företaget och 4 miljoner för personen bakom bolaget.
Vitena döms ut om företaget eller personen bryter mot domen framöver.
Dags att leverera ett zmart svar. Dagens PS
Ölreklam på pizzan – där gick gränsen. Dagens PS
Konsumentverket varnar: Aggressiva bedragare. News55
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.