På måndagen går BankID ut med en varning till användarna – det vill säga hela det svenska folket. En våg av bedrägeriförsök sveper över landet.
Varningen: De försöker kapa ditt bankID
Nio av tio har högt förtroende för appen BankID, som hjälper miljoner hushåll att göra allt från att betala räkningar till att boka semestrar. Det säkra systemet för att identifiera sig på nätet är en bra metod för många att hålla borta digitala tjuvar. Men förtroendet som svenskarna har för den digitala tjänsten vill bedragare utnyttja genom att utge sig för att komma från just BankID.
“Följ inga uppmaningar”
”Följ inga uppmaningar”, skriver BankID på sin hemsida, och lita inte på sms som påstår att ditt konto är spärrat.
En bedrägerivåg sveper över landet och försöker lura svenskarna att klicka på en länk för att “säkra” sitt BankID som ska ha blivit “spärrat”, enligt sms-meddelanden som skickas till många användare just nu.
“Ditt BankID är spärrat”
”Ditt BankID är nu spärrat på grund av säkerhetsskäl”, följt av dagens datum, står det i sms:et, enligt tidningen Expressen som rapporterade om bedrägerivågen på måndagen.
Det förekommer också telefonsamtal till de berörda offren, där man uppmanas att på olika sätt dela med sig av sin känsliga information. BankID råder kunderna att radera meddelanden och lägga på luren när bedragare ringer.
“Aldrig på det sättet”
”Vi kontaktar aldrig användare på det sättet”, skriver man, rapporterar Expressen.
Sms:en innehåller falsk information om att ”ditt BankID är nu spärrat på grund av säkerhetsskäl”, följt av dagens datum. Länken tar den utsatte till vad som ser ut som Swedbanks hemsida. Det rapporterar Expressen.
Läs mer:
Lurade på Linkedin – bedragarnas attacker “allt mer avancerade”
Svenska banker används för penningtvätt och terrorfinansiering
Rekordmånga bedrägerier mot företag
Larmet: Tjänstepension: Är du årets stora vinnare eller förlorare?
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.