Dagens PS

På söndag bränner han 100 miljoner – på 30 sekunder

Klarna
Klarnachefen Sebastian Siemiatkowski tycker att det "rör sig i rätt riktning" för bolaget, trots nya miljardförlusten. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 04 feb. 2021Publicerad: 04 feb. 2021

“Det kan ju anses lite fånigt. Men det är sån sak som jag har tänkt på”, säger Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski till SvD.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Dagens PS berättar i dag att Klarna gör succé även i USA.

Och nu slår Sebastian Siemiatkowskis dröm in – att få med en reklamspot under NFL-finalen Super Bowl på söndag, som brukar locka runt 100 miljoner tittare.

Klarna betalar uppemot 100 miljoner kronor för att synas blott 30 sekunder bland världens största varumärken.

“Det finns ett fåtal symboliska handlingar som visar att man spelar i högsta ligan i USA. Super Bowl är en av dem”, säger Klarnas marknadsdirektör David Sandström till Svenska Dagbladet.

Sebastian Siemiatkowski å sin sida, en av Klarnas tre grundare som blivit miljardär på skapelsen, säger till tidningen att han inte skulle sälja Klarna ens för 400 miljarder.

“Om det handlar om att sälja hela bolaget, då är svaret nej.”

Sebastian Siemiatkowski är den enda som är kvar i bolaget bland grundarna. I snart 16 år har han varit vd för Klarna och han siktar högt.

En värdering högre än de svenska storbankerna är ingen utopi, menar han.

“Vi har en global ambition till skillnad från våra svenska banker. Om vi lyckas bli en av de ledande retailbankerna i världen är det inte orimligt att vi vid något tillfälle skulle växa om dem i värdering”, säger Sebastian Siemiatkowski i SvD-intervjun.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]