Klarna skrotar sin säljorganisation i Sverige och bygger upp en helt ny. Detta efter kritik från e-handlare mot företagets metoder.
Efter kritik: Klarna bygger om säljorganisation
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski kommunicerade under gårdagen i ett långt inlägg i Facebook-gruppen “Svensk E-handel” att fintechbolaget bygger om hela sin svenska säljorganisation, som fått mycket kritik från e-handlare. Klarna vd:n ger kritikerna rätt på många punkter.
“Tidigare har vi haft en ren säljorganisation vilket inte fungerat så bra eftersom säljarna ofta bara fokuserar på att skriva avtalen, dumpat integrationsarbetet på några utvecklare och sedan låtit vår support, som i sin tur haft tillgänglighetsproblem, hantera all uppföljning och frågor”, skriver han.
“Vi bygger om”
Nu skrotar Klarna hela sin säljorganisation, som ska ersättas med en ny. Målet är att bygga “små tvärfunktionella team” bestående av åtta personer. Här ska förutom säljare finnas affärsansvarig, utvecklare, marknadsförare och analytiker som tillsammans ska hjälpa kunden, skriver Breakit.
“Vi på Klarna i Sverige bygger om vår organisation och hur vi tar hand om våra e-handlare”, skriver Sebastian Siemiatkowski.
Bekräftade identitet med papperspåse
Till en början tvivlade läsarna i Facebook-gruppen på att det verkligen var Klarnas vd som skrev, men efter att ha bekräftat sin identitet med hjälp av en papperspåse så hyllades Siematkowski av läsarna, enligt Breakit.
Särskilt populärt var nyheten om att Klarna kommer att tillåta andra val än de egna framöver. Sebastian Siematkowski skriver att Klarna “är väldigt nära att lansera en förändring i Klarna checkout där Klarna blir ett aktivt val, om man inte vill använda Klarna kommer man kunna välja andra val som kort”.
Läs mer: Klarna avstår spac-affär – ”ingen har övertygat mig”
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.