Hon skapade en smartwatch som bars av Karl Lagerfeld och Apples medgrundare Steve Wozniak. Sedan ledde hon en svensk startup till lönsamhet. Nu flyttar hon hem till Sverige efter fyra år i Silicon Valley.
Företagsledaren hemma – ska leda intraprenörer
Mest läst i kategorin
Di Digital skriver om Mai-Li Hammargren, entreprenören från Stockholm som fick stort genomslag med “Mutewatch” – en tidig produkt som lanserades 2010 på den unga “wearables”-marknaden. Den “smarta” klockan syntes mycket i internationell press, och många kändisar sågs använda den nischade produkten offentligt.
Bolaget fick likvideras 2014 när investerarna givit idén nobben, men Hammargren gick direkt vidare i karriären. Hon blev marknadschef för svenska Lookback, en startup med kontor i Silicon Valley som utvecklar en mjukvara för att förbättra användarupplevelser i appar, enligt Di Digital.
”Lookback blev lönsamt i augusti förra året och jag nådde mitt mål med bolaget. Samma vecka som jag sa upp min lägenhet i San Francisco hörde en vd för en stiftelse i Stockholm av sig”, säger Mai-Li Hammargren till Di Digital.
Nu är hon intraprenör på IHM Business School, en roll som handlar om att skapa en mer innovativ företagskultur.
“Intraprenörsrollen fokuserar både på att undanröja hinder för att organisationen ska kunna genomföra sin strategiska innovationsagenda”, säger Mai-Li Hammargren till Dagens PS.
“På lång sikt är målet med innovationssatsningen att skapa ett nytt affärsområde”, fortsätter hon.
Beträffande Lookback lämnade hon när det var lönsamt, till skillnad från resan med Mutewatch, och är numera aktieägare i bolaget efter att ha löst in sina personaloptioner.
”Jag kommer att investera i andra kvinnor när jag kan”, avslutar hon i artikeln.