Dagens PS

Sociala entreprenören vill lyfta "impact investing"

stefan-krook-2
Stefan Krook tror på nya begreppet "impact investing". Arkivbild. (Foto: TT)
Joel Durén
Joel Durén
Uppdaterad: 20 dec. 2019Publicerad: 20 dec. 2019

Sociala entreprenören och sedermera riskkapitalisten Stefan Krook ser en tydlig omställning i näringslivet. I DI Weekend ger han sin syn på hållbarhet och företagande – och sina förhoppningar inför 2020-talet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Stefan Krook inledde sin entreprenörskarriär redan som 24-åring, då han grundade ip-telefonibolaget Glocalnet. Med it-bubblan tvingades han 2001 göra neddragningar i bolaget, och det blev ett slags uppvaknande, menar Krook. Det inspirerade till ett sökande efter ny mening med företagandet.

2005 grundade han elhandelsbolaget God El, som ger allt överskott till välgörenhet; Stefan Krook blev en social entreprenör innan begreppet ens fanns. Efter God El har flera systerbolag tillkommit i koncernen.

“Att växa är svårare för sociala entreprenörsskaps-projekt än för vanliga bolag”, säger han i intervjun med DI Weekend.

Han menar att God-koncernens unika modell, där vinsten skänks bort, skapar “kortslutning” på den vanliga finansmarknaden.

“Om man vill förändra världen i stor skala behöver man ha tillgång till externt kapital. Då är det impact investing som gäller, det är potentiellt mycket kraftfullare”, förklarar Stefan Krook.

Med begreppet impact investing menas att investera i bolag som skapar samhällsnytta med sin verksamhet. Nyligen klev Krook av med jobbet som vd för Kivra – ett bolag han framhåller som ett bra exempel på ett bolag som gör gott bara genom att finnas till.

Numera driver Krook två riskkapitalbolag. Det ena, 41:an Invest, samäger han med H&M:s vd Karl-Johan Persson, och systerbolaget 82:an Invest har Wallenbergfamiljens investmentbolag FAM som delägare. Självklart har han Kivra i sin portfölj, som Krook menar har en affärsmodell som är “100 procent i synk med vad som är bra för världen”.

I framtiden ser Stefan Krook framför sig i det närmaste ett krav på att företag ska göra gott – och de som inte gör det riskerar att dö ut.

“Drömmen är att framtida entreprenörer tänker på hur de ska bidra till samhället, samtidigt som de söker efter en smart affärsidé. Så att det redan från start finns i bolagets DNA att göra gott.”

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS