Biltillverkarens planerade sammanslagning med kinesiska Geely Automobile sågas av motorjournalisten Håkan Matson.
Matson om fusionen: "Inte bra för Volvo Cars"
Mest läst i kategorin
Håkan Matson intervjuas av Di, där han tidigare varit medarbetare, och han säger att framtiden får “utvisa” om det är till fördel för Volvo Cars att gå samman med kinesiska Geely Automobile.
Men spontant är han rädd för att Volvo Cars varumärke kan bli lidande av en fusion, förklarar bilexperten.
Nyheten kom på måndagen och uppmärksammades här på Dagens PS om att de båda biltillverkarna överväger att gå ihop och dubbelnoteras på börsen.
Matson är inte förvånad över utspelet, Volvo Cars “behöver finansiella muskler”, säger han till Di.
Han ser också samordningsvinster där Volvo Cars med en börsnotering kan få in kapital. Samtidigt konstaterar han att Geelys makt ökar i Volvo Cars vid en sammanslagning.
“Det blir fler gemensamma beslut och det är klart att självständigheten minskar för Volvo Cars”, säger Matson i Di-artikeln.
Han framhåller även att Geelys ägande haft positiv effekt på Volvo Cars med högre vinster, fler sålda bilar och ett starkare varumärke.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.