Startup-bolagen inom e-handeln kan möta en tuff framtid under coronatider. En undersökning visar att många företag ligger i farozonen för överlevnad.
Startup-bolag kan gå under: "Moment 22"
Mest läst i kategorin
Det är Startup Sweden, som tillhör Tillväxtverket som genomfört en undersökning bland startup-företag inom e-handelsbranschen. Och det är läsning som ger all anledning till oro. 71 procent av bolagen är tveksamma till om deras företag överlever den närmaste tiden, skriver Ehandel.se.
“Det kan vara bolag som har som mål att växa snabbt genom att ta in investerare och de hamnar i ett moment 22 just nu. De har inga kunder och potentiella investerare är försiktigare och långsammare i sina beslut”, säger Tatjana Choudhary på Startup Sweden till Ehandel.se.
Hon poängterar att orosmolnen finns, trots att e-handeln kan få en skjuts av att kunder stannar hemma och inte kommer iväg till en fysisk butik. Startup-bolag som är i en tidig fas kan vara extra känsliga för en lågkonjunktur.
Hon är osäker på om regeringens stödpaket till företagen kommer hjälpa startup-bolag inom e-handelsbranschen.
“Det är svårt att säga. Det är så individuellt för varje bolag, som har olika regler och lagar att uppfylla. Men jag hoppas att de startpaket som finns, kanske särskilt Almi-lånet kan hjälpa många bolag så att man kan fortsätta bygga på sin produkt nu de närmsta månaderna när folk är försiktiga”, säger hon till Ehandel.se.