Dagens PS

Toppchefen vill ha könskvotering i Sverige

michelle-kadir-spotify-sony-music
Michelle Kadir är chef för Sony Digital. (Foto: Sony/Press/Montage)
Joel Durén
Joel Durén
Uppdaterad: 15 juli 2019Publicerad: 15 juli 2019

”Jag tror att det behövs könskvotering för att få till en förändring, men när förändringen väl är uppnådd kanske det inte behövs könskvotering efter det.”

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det säger Michelle Kadir, tidigare produkt- och innehållschef på Spotify och nuvarande chef för Sony Digital. I en artikel i Veckans Affärer pratar hon om sin bakgrund, och beskriver jämställdhetsproblemet i techbranschen.

Hon berömmer också sin nuvarande arbetsgivare, då Sony har en ledningsgrupp som består till 50 procent av kvinnor – och stödet hon fått under sin mammaledighet.

ANNONS

“Det handlar ju aldrig om att tumma på kompetens, utan snarare om att alltid vidga vyerna för vad kompetens egentligen innebär”, förklarar Kadir.

Kadir gjorde sitt datateknik-examensarbete hos Sony. Arbetet resulterade i förslaget att skapa en prenumerationsmodell där tillgången till musik ingår som en naturlig i olika bredbandsabonnemang, skriver VA.

Sony kunde inte erbjuda något jobb, trots att man var nöjda med Kadirs arbete. Efter en kort anställning på Universal fick hon jobb på Spotify, där hon enligt artikeln var första kvinna på avdelningen – och är nu alltså tillbaka där allt började: hos Sony.

”Jag tror på slumpen i bemärkelsen att jag hade tur att vara i samma rum när Per Sundin (dåvarande vd för Sony, reds. anm.) föreläste på Handels, men resterande bitar är mitt driv till 100 procent”, avslutar Michelle Kadir i artikeln.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Möt Sveriges främsta AI-experter

AI Unlocked är en koncentrerad halvdag där du möter fyra av Sveriges främsta AI-experter - för dig som vill lyfta dina affärer och gå från nyfiken till kunnig. Få 20 % rabatt med koden PSUnlocked.

Boka här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Spela klippet

Blir värderingen högre av notering i USA?

Klarna och andra europeiska bolag väljer att rikta sina blickar mot USA-börsen när det är dags för notering. Men att handlas på den amerikanska börsen är långt ifrån en säker väg till högre värdering. ”Financial Times har gjort en undersökning där man hade sett att av de tolv bolag man hade tittat på så hade hälften […]