Uppstickaren Volta Trucks skyndar på lanseringen av sina batteridrivna lastbilar och redan i sommar kommer el-lastbilarna att synas på svenska vägar.
Volta Trucks lastbilar snart på svenska vägar
Mest läst i kategorin
Bakgrunden till att företaget skyndar på lanseringen i Sverige uppges vara “ett överväldigande positivt intresse från kunder”.
Tidigare var planen att de helelektriska lastbilarna skulle komma ut på svenska vägar under nästa år.
Men efterfrågan är stor från transportföretagen och de första leveranserna kommer nu att nå Stockholm och därefter Göteborg och Malmö.
“Vi är för närvarande i dialog med flera stora transportföretag i Sverige och vårt mål är att de ska kunna ta emot fordon ur vår kundtest-flotta under mitten av 2023. De här omfattande testningarna ger kunden möjlighet att utvärdera fordonet i lokala förhållanden och förstå hur en ny hel-elektrisk Volta Zero tillsammans med vårt unika Truck as a Service-erbjudande passar in i kundens nuvarande flotta och operativa verksamhet”, säger Volta Trucks vd Essa El-Saleh i en skriftlig kommentar.
Volta Trucks lastbilar finns redan i Paris och London
De eldrivna lastbilarna är i första hand anpassade till transporter inne i städerna för minska utsläpp och buller.
I London och Paris kör redan Volta Trucks lastbilar.
“Vi bryr oss om våra städer, människorna som lever här. Därför har vi säkerhet och hållbarhet i centrum för allt vi gör”, säger Volta Trucks svenska grundare Carl-Magnus Norden.
Volta Zero är världens första helelektriska 16-tons lastbil som från grunden är designad för stadstrafik och godstransporter i city.
Fordonet har en beräknad operativ körsträcka på 150–200 kilometer med ett fulladdat batteri.
Det finns även en 18-tonsversion av den batteridrivna lastbilen.
Volta Trucks har funnits i fyra år och har sitt huvudkontor i Stockholm.
Bolaget har tagit in 3,6 miljarder från investerare till verksamheten.
Steyr Automotive i Österrike bedriver sedan april i år serietillverkning av svenska Volta Trucks helelektriska lastbilar och har kapacitet att tillverka 14 000 lastbilar om året.
Läs även: Här är Sveriges nya ellastbil
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.