Med tunga batterier och begränsad flygsträcka kommer svenskt elflyg inte att konkurrera med traditionella jetplan – en nygammal marknad ska erövras, enligt Heart Aerospace.
Svenskt elflyg siktar på marknad med "tusentals plan"
Mest läst i kategorin
Grundaren och vd:n Anders Forslund sprudlar av entusiasm när Svenska Dagbladet hälsar på vid start up-företagets industrilokal vid Säve flygplats utanför Göteborg.
Här pågår utvecklingen av det som förhoppningsvis mynnar ut i en storskalig produktion av eldrivet civilflyg och som förvandlar start up-bolaget till ett industriföretag.
Företaget har gjort ett par kapitalrundor. År 2025 ska dagens 145 anställda ha ökat till 500 med en ny fabrik och ett nytt huvudkontor.
Vägen till succé inte spikrak
Så ser planen ut. Men vägen dit är inte enkel. Mycket står på spel. Dagens batterier måste få bättre prestanda och en infrastruktur för laddning av elflyg måste byggas ut på flygplatser.
Tidningen klättrar upp i cockpit på planet ES-30 och får uppleva en flygning i simulator som känns som att flyga i ett vanligt flygplan.
Den avgörande skillnaden är att detta plan alltså går på el och inte fossilt bränsle, vilket innebär noll utsläpp av växthusgaser.
“När vi med elflyget får bort utsläppen från planen blir flyget också det mest klimatsmarta alternativet. För då krävs ju varken att vi bygger väg eller järnväg”, säger Anders Forslund.
Senaste nytt
Då blev det fart på verksamheten
Fortfarande dröjer det till 2026 innan planet ska testflygas offentligt och efter det är förväntan att det tar ytterligare två år innan Heart Aerospace kan leverera sina första plan till kunder.
När Anders Forslund i mitten av september i fjol meddelade på en stor presskonferens, där även politiker och investerare var inbjudna, att planet skulle bli större än vad som tidigare kommunicerats tog det fart på allvar.
Från Kanada kom en order på 30 nya plan, samtidigt kom nya beställningar från USA och en rad andra håll.
Även så kallade intentionsavtal från flygbolag som SAS, BRA, Icelandair och flygleasingföretaget Rockton förnyades, uppger SvD och konstaterar att svenska försvarsindustriföretaget Saab och Air Canada gick in som delägare i Heart Aerospace.
Fokus ligger nu på att ta fram eldrivna regionalflygplan, det vill säga plan som flyger kortare sträckor än fossildrivna jetflygplan och där flyget ersätter dåliga väg- och järrnvägsförbindelser, “rutter under 500 kilometer” som Anders Forslund uttrycker det i tidningens reportage.
Projektet med en ny marknad får stöd av forskare
I Sverige kan elflyget gå exempelvis mellan mindre orter i Norrland eller flygningar till Gotland.
Det är här Heart Aerospace tror sig ha en marknad – och får stöd av vissa forskare på området – och man räknar med att tillverka 120 elflygplan om året vid den nya anläggningen, framgår det i SvD.
Men det stannar inte där utan en anläggning i Nordamerika finns även med i beräkningarna som kan producera “tusentals plan per år”, enligt Anders Forslund som berättar i artikeln att bolaget “redan sålt 230 plan”.
Han tror också, säger han, att många av elflyg-projekten som i dag pågår kommer att tvingas lägga ner.
Heart Aerospace, som nu lagt ribban betydligt högre än tidigare för sina elflygplan, konkurrerar endast med ett par-tre rivaler globalt.
Läs mer: Heart Aerospace i fokus när världen ska flyga elektriskt
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.