Ett koldioxidfritt bränsle kan vara på väg till en tankstation nära dig. Svenska forskare håller på att ta fram ett drivmedel som består av vanliga metaller, som alternativ till olja och diesel.
Svensk forskning: Vanliga metallen istället för bensin
Mest läst i kategorin
Järn, aluminium och kisel har mer energi än vanlig bensin eller diesel per liter. Dessutom finns det gott om metallerna i jordskorpan, och alstrar vätgas vid förbränning som kan vara användbart i industrin.
Det berättar forskarna vid Lunds universitet som försöker hitta ersättare för fossila bränslen, rapporterar Svenska Dagbladet i en artikel.
Svenska forskare
“Det här är ny teknik för oss, det är spännande utmaningar att få detta att fungera”, säger professor Marcus Aldén som är en av forskarna i Lund.
Han är specialist inom förbränningsfysik. En fördel med att bränna metaller är att man inte är beroende av import från exempelvis Ryssland eller mellanöstern för att det ska fungera.
Senaste nytt
Skippa importerad bensin och olja
“Det finns många fördelar med att förbränna metaller, till exempel för att det kan vara en inhemsk energikälla så att man inte är beroende av att andra länder ska skeppa olja och kol till exempel. Som omvärlden ser ut nu har det ju blivit mer aktuellt”, säger han.
Genom att låta metallerna reagera med upphettad luft eller vattenånga frigörs värme som kan användas för att driva turbiner.
Släpper inte ut något
Förbränningen släpper inte ut några utsläpp och är dessutom säkrare jämfört med fossilbränslen.
“Utan att kosta mer”, säger Marcus Aldén.
Restprodukten av förbränningen är metalloxid – rost. Sedan kan man återställa metalloxiden till ren metall igen, och göra om processen.
Jämför det med diesel eller bensin där restprodukten är kolmonoxid och koldioxid.
Kretslopp
“Den kanske viktigaste fördelen är att man på sikt ser det här som en helt cirkulär process”, säger Aldén till Svd.
Men det är ännu inte tal om att macken ska fylla bilens tank med metallskrot. Ännu så länge är det fasta platser som kan använda bränslet.
I Nederländerna har man lyckats driva ett ölbryggeri med metallförbränning. Men det är fem eller tio år kvar innan konsumenterna kan räkna med “bränslet” i kommersiell skala.
Läs mer om bränsle:
Sanktioner mot Rysslands råvaror missar målet
Återöppning i Kina ökar efterfrågan på olja
SD laddar för strid om reduktionsplikten
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.