Startupen Regent har genomfört testflygningar med sin elektriska flygbåt. Bolaget vill ta över marknaden med kust- och ö-flygningar.
Startup lyfter med elektrisk flygbåt
Mest läst i kategorin
Regent, en startup som utvecklar elektriska flygbåtar, har genomfört en serie testkörningar under sommaren utanför amerikanska Rhode Island på östkusten, skriver CNBC.
Bolaget blickar mot att ta sig in på marknaden av kust- och ö-flygningar med sina elflygbåtar, och intresset verkar redan vara på plats enligt medgrundaren Billy Thalheimer – som säger att Regent har ordrar värda 7 miljarder dollar, eller 78 miljarder kronor, för sina sjöflygplan.
Elektrisk flygbåt – billigare än vanligt flyg
Den första versionen kommer kunna flyga 12 passagerare i slutet av 2025, och biljetten kommer bli billigare än vanligt flyg. Det kommer samtidigt gå betydligt fortare än färjor, tåg och bussar uppger bolaget.
Prototypen som testflögs är mycket mindre än vad flygbåten som kommer i trafik om tre år kommer att vara. Meningen är att passagerare kommer kunna ta flygbåtarna vid en brygga, precis som dagens färjor. De nya flygen kommer nå hastigheter upp till 290 kilometer i timmen, starta och landa med hjälp av fjärrkontroller och ett delvis automatiserat system, och drivas av ett uppladdningsbart litiumjonbatteri. Flygbåten som kommer kallas “Viceroy” skär genom vågorna på bärplan, och håller sig inom ett vingspann från vattenytan.
“Det är som att flyga på en luftkudde – något som en pelikan,” uppger Billy Thalheimer.
Utvecklar större variant
Vidare utvecklar Regent en ännu större variant av sin flygbåt – “Monarch” – som bolaget hoppas kunna lansera i slutet av 2028, och som kommer ha plats för 100 personer.
Läs även: Världens första vätgasdrivna ”flygbåt” lanseras snart
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.