På en gata i Indien finns en bankomat som funkar även när strömmen går, den har nämligen ett reservbatteri som innehåller kol från förbränd bomull.
Snart kan kanske elbilen drivas med hjälp av bomull
Mest läst i kategorin
Att bryta litium och andra mineraler som vi behöver för batterier till den gröna omställningen förstör miljön. Det finns dock alternativa material, det skriver BBC.
Gruvdrift och koldioxidutsläpp
För att utvinna litium krävs stora mängder vatten och energi och brytningen kan orsaka stora ärr i landskapet. Metallen behöver dessutom ofta fraktas långa sträckor för att raffineras.
Grafit bryts eller tillverkas av fossila bränslen så även det har en negativ inverkan på miljön.
Kobolt, som används i många litiumjonbatterier, utvinns mest i Demokratiska republiken Kongo, där det har rapporterats om farliga arbetsförhållanden.
Sam Wilkinson, analytiker på S&P Global Commodity Insights, tycker att det är lätt att föreställa sig hur koldioxidavtrycket från gruvdrift och transport av batterimaterial kan läggas ihop.
Senaste nytt
Drivs med förbränd bomull
Det finns många potentiella alternativ i naturen som skulle vara mycket mer allmänt tillgängliga än litium, grafit och kobolt.
Det är dock svårt att bevisa att de kan konkurrera med de typer av batterier som redan finns på marknaden.
Inketsu Okina, underrättelsechef på PJP Eye, ett japanskat bolag som tillverkar ett batteri som drivs med förbränd bomull, förklarar att den exakta tillverknings processen är hemlig.
“Temperaturen är hemlig och atmosfären är hemlig. Trycket är hemligt”, säger han till BBC.
Över 3 000 grader krävs
Men han förklarar att det krävs höga temperaturer, över 3 000 grader, och att ett kilo bomull ger 200 gram kol, samt att endast 2 gram behövs för varje battericell.
Inketsu Okina berättar att bolaget köpte en försändelse bomull 2017 och fortfarande inte har använt allt.
PJP Eye har utvecklat sina batterier tillsammans med forskare vid Kyushu University i Fukuoka i Japan.
I batterierna används kol för anoden, det är en av de två elektroderna som joner flyter mellan, alltså de laddade partiklarna i batterier.
När batteriet laddas rör sig jonerna i ena riktningen och när det avger energi till en enhet rör de sig i den andra riktningen.
Avfall från textilindustrin
De flesta batterier använder grafit som anod, men PJP Eye hävdar att deras sätt är mer hållbart eftersom de kan göra anoder med bomull som är avfall från textilindustrin.
Den gröna omställningen och övergången till elbilar gör att efterfrågan på batterier väntas bli enorm under kommande år.
Forskare och företag jobbar med att utveckla alternativ till de litiumjon- och grafitbatterier som är vanliga i dag, och det är fler än PJP Eye som hävdar att tillgängligare och mer hållbara material skulle kunna användas.
Snabb laddning av batteriet
PJP Eye lyfter fram möjligheten att förbättra batteriprestandan och göra batterier grönare. Inketsu Okina säger att deras kol har större yta än grafit.
Han hävdar att anodens kemi i deras Cambrian single carbon battery möjliggör väldigt snabb laddning, upp till tio gånger snabbare än befintliga litiumjonbatterier.
Snabbladning av batteriet är kanske inte så viktigt för bankomaten i Indien, men för elbilar är det viktigt.
Batteriets katod, den positivt laddade elektroden, är gjord av en “oädel metall-oxid” som är lättare och mer reaktiv än alkaliska metaller, som litium.
Inketsu Okina vill inte avslöja oxidens beståndsdelar men den inkluderar metaller som bly, koppar, nickel och zink.
PJP Eye säger sig arbeta med ett dubbelkol elektrodbatteri där båda elektroderna är gjorda av växtbaserat kol. Batteriet väntas bli tillgängligt 2025.
Andra alternativa batterier
PJP Eyes batteri är inte det enda batteriet som använder kol från biomaterial från avfall. I Finland har Stora Enso utvecklat en batterinod som använder kol från lignin, en bindande polumer i träd.
Stefano Passerini, biträdande chef för Helmholtz-institutet Ulm i Tyskland, hävdar att världens hav representerar ett “praktiskt taget obegränsat” lager av material för batterier.
Han och hans kollegor har designat ett batteri som överför natriumjoner ur havsvatten för att bygga upp ett lager av metallnatrium.
Havsvattnet fungerar som katod men det finns ingen anod eftersom natriumet inte blir positivt laddat utan i stället hopar sig i neutral form.
Enligt Stefano Passerini kan överskott av vind- och solenergi användas för att ackumulera natrium, som då finns till hands när det behövs och när elektricitet har genererats återförs natriumet till havet.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Northvolts gröna batterier är en klimatkatastrof Dagens PS
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.