Nu är det snart slut med greenwashing och greenwishing, där bolagen på alla sätt försöker försköna verkligheten. Nu ska bolagen få hjälp att konkret bli mer hållbara.
Slut med greenwashing – konkreta mål för bolagen
Mest läst i kategorin
Det är det globala nätverket Science Based Targets Network (SBTN) som nu meddelar att de ska hjälpa en rad bolag att sätta upp konkreta mål för att skära ner sina utsläpp och bli mer hållbara. Om det lyckas kan sedan en mall skapas som kan hjälpa ytterligare bolag i processen, skriver Fortune.
Slut med greenwashing
År av greenwashing och greenwishing – där bolagen försöker försköna verkligheten och där förväntningarna inte lever upp till resultatet – har ibland försenat miljöarbetet och även retat upp många konsumenter som tappar förtroendet för bolagen.
Nu ska det vara slut med allt det, sedan konkreta mål sätts upp som måste följas. SBTN vill slå hål på greenwashing med sina “vetenskapsbaserade mål”.
“Vi kommer se till att företagen sätter mätbara och tidsbegränsade mål, och att de kan hållas ansvariga för dem”, säger Erin Billman, vd på SBTN.
Konkreta mål sätts upp
Målen som sätts upp kommer vara helt transparenta av alla inblandade, även aktieägarna, och kommer börja redovisas nästa år. Till att börja med kommer SBTN hjälpa 17 bolag att nå sina mål, och om det blir ett lyckat resultat så kommer man vända sig till fler.
Många bolag och regeringar har bråttom att ställa om, eftersom de i många fall redan har lovat att de ska nå stora utsläppsminskningar till 2030 och vara nettonoll till 2050.
Bland de 17 första bolagen syns bland annat Nestlé, H&M, cementtillverkaren Holcim och lyxgruppen LVMH.
Läs även: H&M säljer nya kläder på Sellpy: ”Ljuger”
Läs även: VD för grönt elbolag: ”Greenwashing är en bra sak”
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.