Dagens PS

Slut med greenwashing – konkreta mål för bolagen

greenwashing
Är greenwashing snart ett minne blott hos bolagen? (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 26 maj 2023Publicerad: 26 maj 2023

Nu är det snart slut med greenwashing och greenwishing, där bolagen på alla sätt försöker försköna verkligheten. Nu ska bolagen få hjälp att konkret bli mer hållbara.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är det globala nätverket Science Based Targets Network (SBTN) som nu meddelar att de ska hjälpa en rad bolag att sätta upp konkreta mål för att skära ner sina utsläpp och bli mer hållbara. Om det lyckas kan sedan en mall skapas som kan hjälpa ytterligare bolag i processen, skriver Fortune.

Slut med greenwashing

År av greenwashing och greenwishing – där bolagen försöker försköna verkligheten och där förväntningarna inte lever upp till resultatet – har ibland försenat miljöarbetet och även retat upp många konsumenter som tappar förtroendet för bolagen.

Nu ska det vara slut med allt det, sedan konkreta mål sätts upp som måste följas. SBTN vill slå hål på greenwashing med sina “vetenskapsbaserade mål”.

“Vi kommer se till att företagen sätter mätbara och tidsbegränsade mål, och att de kan hållas ansvariga för dem”, säger Erin Billman, vd på SBTN.

Konkreta mål sätts upp

Målen som sätts upp kommer vara helt transparenta av alla inblandade, även aktieägarna, och kommer börja redovisas nästa år. Till att börja med kommer SBTN hjälpa 17 bolag att nå sina mål, och om det blir ett lyckat resultat så kommer man vända sig till fler.

Många bolag och regeringar har bråttom att ställa om, eftersom de i många fall redan har lovat att de ska nå stora utsläppsminskningar till 2030 och vara nettonoll till 2050.

Bland de 17 första bolagen syns bland annat Nestlé, H&M, cementtillverkaren Holcim och lyxgruppen LVMH.

ANNONS

Läs även: H&M säljer nya kläder på Sellpy: ”Ljuger”

Läs även: VD för grönt elbolag: ”Greenwashing är en bra sak”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]