Förbränningsmotorer kan bli mer miljövänliga med hjälp av så kallat elektrometanol. Nu nappar danska vindenergiproducenten Ørsted på idén och går in med pengar i svenska Liquid Winds.
Ørsted storsatsar på svensk e-metanol
Mest läst i kategorin
Sedan tidigare är det bestämt att Liquid Winds ska bygga en anläggning i Örnsköldsvik. Nu går Ørsted in med de pengar som krävs för bygget, enligt ett pressmeddelande. Det rör sig om en total ägaröverlåtelse av hela projektet. Anläggningen i Örnsköldsvik, FlagshipOne, kommer att tas i drift 2025.
Även Siemens och Alfa Laval har tidigare investerat 15,2 miljoner euro i projektet.
Grön vätgas, det vill säga vätgas som tas fram med hjälp av elektrolys, är grunden i flera gröna projekt. Dels kan vätgasen i sig fungera som bränsle, dels kan den ingå som en komponent i gödsel och den kan också fungera som energilager, bland annat.
Nackdelen med den gröna vätgasen är att den kräver mycket stora mängder fossilfri el för framställningen.
Ørsted går in för elektrobränsle
Även i Liquid Winds grundidé spelar den miljövänligt framtagna vätgasen en avgörande roll. I det här fallet blandar man vätgasen med koldioxid för att ta fram metanol. Vätgasen planerar man att framställa med vindkraft.
Detta kan sedan – tillsammans med bensin – kan bli ett bränsle med avsevärt mycket lägre klimatavtryck än de fossila drivmedlen. I huvudsak siktar Liquid Winds in sig på att bli ett alternativbränsle för fartyg.
Fördelen med att driva fordon på så kallade e-metanol (elektrometanol) är att tekniken och infrastrukturen redan finns på plats. Metanolen fungerar för att driva förbränningsmotorer.
”Vi är stolta över att ha nått ända hit tillsammans med Ørsted och Övik Energi. Att FlagshipONE kommer att bli den största elektrobränsleanläggningen i kommersiell skala i Europa är särskilt spännande eftersom vi bryter ny mark och förhoppningsvis inspirerar andra till att minska koldioxidutsläppen inom sjöfarten”, kommenterar Liquid Winds vd och grundare Claes Fredriksson i pressmeddelandet.