Luftskeppets fördel: Det är miljövänligt, tystare än flygplanet och kräver inte omständlig flygplatsstruktur för att landa. Nackdel: Det går nästan tio gånger långsammare. Men nu satsar kommersiella flyglinjer ändå på tekniken.
Nya semesterstilen – flyga med luftskepp?
Mest läst i kategorin
Världen är på jakt efter ett mindre miljöfarligt flygande och ett spanskt flygbolag har börjat ta konsekvenserna. Det är Air Nostrum som har beställt in tio luftskepp till sin flotta från det brittiska bolaget Hybrid Air Vehicles.
Air Nostrum trafikerar spanskt inrikesflyg från basen i Valencia och det är där de brittisktillverkade luftskeppshybriderna kommer att gå.
Tillverkarna hade förutsett att luftskeppen skulle bli färdiga att använda 2025, men nu tycks det bli ett år senare.
Den som reser med Hybrid Air Vehicles (HAV), skär ner på sina utsläpp med 90 procent. Luftskeppet är – liksom sin historiska föregångare – fylld med helium – men den drivs också framåt med eldrivna propellrar.
Men så är de här luftfarkosterna inte så snabba heller. Maxhastigheten ligger på 129 kilometer i timmen. Precis som de elflyg som kan tänkas vara klara för reguljörtrafik i en närmare framtid, så kommer de att klara korta distanser.
Men det fina i kråksången är att de kan landa nästan var som helst och inte behöver en flygplats. Att åka direkt till hotellet i luftskepp blir alltså möjligt.
En annan fördel är att passagerarna på luftskeppen inte måste sitta packade i täta stolsrader, utan det ska finnas gott om benutrymme ombord och miljön blir trevligare, med större möjligehter att titta ut genom ett fönster.
Air Nostrum menar att luftskeppet avsevärt kommer att sänka utsläppen, vilket kan hjälpa flygbolaget att nå klimatmålen i EU:s plan Fit for 55.
Tillverkarna ser sotra möjligheter för luftskeppet i hemlandet, Spanien och flera av de nordiska länderna, där man tror att det kan ersätta inrikesflyget.