Dagens PS

Ny rapport kritiserar greenwashing av hybridbilar

Enligt en ny rapport från Australien är greenwashing av hybridbilar vanligt bland stora bilföretag
Enligt en ny rapport från Australien är greenwashing av hybridbilar vanligt bland stora bilföretag. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 27 sep. 2023Publicerad: 27 sep. 2023

Enligt en rapport från Environmental Defenders Office är det vanligt med vilseledande och bedrägliga påståenden om hybridbilar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Environmental Defenders Office har bedömt de gröna anspråken från flera av de största bilföretagen i Australien.  

Greenwashar hybridbilar

I sin undersökning fann de att vilseledande och bedrägliga påståenden är utbredda och att nästan alla stora biltillverkare i Australien gör beskrivningar som liknar greenwashing. 

Enligt rapporten är Toyota, Mitsubishi, Hyundai och Nissan de värsta lagöverträdarna.

Environmental Defenders Office skriver att det är vanligast med greenwashingliknande påståenden som handlar om hybridbilar.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Hejdar klimatarbetet

Miljöorganisationen menar att greenwashing inte bara är en ofarlig varumärkestaktik utan att det också hejdar oss från att minska koldioxidutsläpp och åtgärda klimatkrisen.

I sin rapport skriver Environmental Defenders Office att det ägnas mycket lite uppmärksamhet åt fordons hela livscykel.

De menar att vilseledande påståenden framhäver fordonets bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp men att tillverkning och bortskaffandeprocessen till stor del ignoreras.

ANNONS

Hela livscykeln

I rapporten uppmanas konsumenter att leta efter meningsfulla åtgärder som minskning av växthusgasutsläpp, vattenanvändning och avfall eller investeringar i förnybar energi.

Konsumenten uppmanas att undersöka fordonets utsläpp och bränsleeffektivitet och att vara försiktig med påståenden som “den grönaste bilen” som inte stöds av data.

Environmental Defenders Office skriver är det viktigt att bedöma fordonets hela livscykel och att greenwashing ofta bara fokuserar på en aspekt av en produkt medan den försummar hela livscykeln.

“Tänk på faktorer som material inköp, tillverkningsprocesser, transport, användning och kassering av en produkt. En riktigt hållbar produkt ska visa miljömässigt ansvar över hela livscykeln”, står det i rapporten.

Vilseledande påståenden

Flera olika bilmärken använder “det bästa av två världar” som slogan för att marknadsföra hybridbilar, både laddhybrider, och ibland även bensinhybrider.

Med detta följer påståendet att laddhybrider har alla fördelar med ett elfordon utan de medföljande utmaningarna med batteriladdning, samt att deras utsläpp liknar elfordonens.

Det påstås även att laddhybrider kan köras helt på el och att de är miljövänliga oavsett hur de drivs.

ANNONS

Det är missvisande eftersom laddhybriders miljöprestande till stor del beror på hur de drivs och gällande utsläpp under hela livscykeln ligger laddhybrider långt ifrån elfordon.

Producerar mer utsläpp

Biltillverkare hänvisar ofta till bensinhybrider som självladdande och att de inte kräver bensin för att köras varför de ger mindre utsläpp, men det kan vara missvisande.

Bensinhybriders motorer använder bensin för sin drift och under sin livscykel producerar hybridbilar mycket mer utsläpp än elbilar, det skriver Environmental Defenders Office i sin rapport.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Laddhybrider förbrukar mer i verkligheten än vad du tror Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]