Ordet nettonoll har seglat upp och blivit oerhört viktigt när bolagen ska övertyga konsumenterna om att hållbarhet minsann står i fokus. Problemet är bara att företagen i många fall inte vet vad de själva sysslar med.
Nettonoll – en flummig djungel som bolagen har gått vilse i
Mest läst i kategorin
De senaste åren har nettonoll-målen blivit något av ett livsviktigt grönt race som måste vinnas om bolagen inte ska sållas bort på den globala hållbarhetsmarknaden. Samtidigt har ordet “greenwashing” tagit sig in i konsumenternas medvetande – där verkligheten inte alltid stämmer överens med bolagens lovord.
Samtidigt som världen ska minska utsläppen av växthusgaser så riktas allt fler blickar mot färskvatten som nästa miljömål. Nu ska många storföretag minska sin vattenanvändning. De vill vara med på listan över nettonoll-bolag, där det nu visar sig att runt hälften av världens 2 000 största bolag redan har lovat att vara CO2-neutrala inom ett par årtionden.
Bolagen springer snabbt mot nettonoll
Det innebär att företagen försöker hitta snabba och ibland lätta genvägar att kapa sina utsläpp. Det kan betyda utsläppsrätter genom att plantera skogar i andra länder, där det dock ibland har visat sig att träden aldrig planterades eller att trädplantorna dog kort därefter. Ett annat exempel är jakten på att förbjuda plast, där McDonald’s för några år sedan ville sluta använda plastsugrör – men övergav det löftet sedan det visade sig att det inte gick att återvinna papperssugrören.
Ingen detaljerad plan
Många bolag sätter snabbt upp sina mål mot nettonoll men har ingen utstakad och detaljerad väg dit, som visar hur det verkligen på allvar går att skära ner alla sina utsläpp och vara helt neutrala, berättar BBC.
Det är en dröm som helt enkelt blir väldigt svår att uppnå för många.
“Det finns en utvald grupp företag – jag skulle kunna räkna dem på två händer – med riktigt sofistikerade perspektiv på hur de ska nå dit de behöver vara till 2030 och därefter”, säger Brennan Spellacy, vd på Patch, en amerikansk-brittisk startup som hjälper företag att klimatkompensera.
Så än så länge är stigen i nettonolldjungeln övervuxen, och måste på allvar rensas upp ordentligt.
Läs även:
Klimatlöftet spricker – olja och kol når rekordnivåer – Dagens PS
EU:s svek – sämre klimatlag efter bilindustrins lobbying – Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.