Världen misslyckas med att minska koldioxidutsläppen tillräckligt snabbt. Då satsar USA miljarder på en teknik som hittills varit småskalig – att dra koldioxid i luften.
Miljarder till att dra koldioxid direkt ur luften
Mest läst i kategorin
Misslyckandet med att nå målen för koldioxidutsläppen tillräckligt snabbt ger nu utrymme för nya satsningar.
Nu erbjuder den amerikanska regeringen 3,5 miljarder dollar i subventioner till fabriksbyggen för att skapa förutsättningar att fånga upp och permanent lagra gasen.
Största globalt
Det handlar, skriver Reuters, om den största ansträngningen globalt på området för att bidra till att stoppa klimatförändringarna genom DAC (Direct Air Capture), alltså att dra koldioxid ur luften.
En skattelättnad på 180 dollar per ton ska också bidra till att stärka tekniken.
Förvärrade klimatförändringar och otillräckliga ansträngningar för att minska utsläppen har placerat frågan om kolavskiljning högst upp på agendan.
Forskare knutna till FN uppskattar att miljarder ton kol kommer att behöva sugas ut ur atmosfären årligen för att nå målet om att inte överskrida 1,5 graders-målet för den globala uppvärmningen.
Senaste nytt
Behövs ändå
De är eniga om att även om många insatser sker genom lösningar som att plantera fler träd eller att öka jordens förmåga att binda kol, så kommer permanent kolborttagning som DAC ändå att behövas.
Den amerikanska regeringen vill nu stödja hubbar på området och minst nio ansökningar har kommit i en första omgång.
Bland de mest aktiva finns nystartade schweiziska Climeworks, som samlat in mer än 800 miljoner dollar i kapital och vill vara med i tre hubbar (Louisiana, Kalifornien och North Dakota) för att utveckla DAC.
”Har potential”
Climeworks vd Christoph Gebald har sagt att alla tre hubbarna har potential att skalas upp till regeringens mål på en miljon ton per år.
Problemet är inte tekniken utan att få tag i medarbetare, hävdar Gebald.
“Var hämtar du dessa människor under de kommande 30 åren?… det finns inget universitetsprogram för DAC.”
Ett annat spår är nystartade Carbon Capture, i samarbete med Frontier Carbon Solutions och ett nytt företag som heter Twelve, som kommer att använda infångat kol för att göra hållbart flygbränsle i Wyoming, enligt Jonas Lee, kommersiell chef för Carbon Capture.
“Den här industrin är bräcklig just nu, men alla pilar är uppradade i rätt riktning. Nu måste vi göra vårt jobb som är att lägga järn i marken och börja ta ut meningsfulla mängder CO2 från atmosfären,” säger Lee till Reuters.
Koldioxid ur luften möts med skepsis
Flera av de nuvarande stora energijättarna inom fossila bränslen har försökt profilera sig på området men möts av skepsis.
“Det är verkligen viktigt för framgången med direkt luftfångst att detta handlar om att ta bort gamla utsläpp och inte om fortsatt användning av fossila bränslen”, säger Erin Burns, vd för Carbon 180, ett DAC-konsultföretag.
“Vi hoppas få se nav som inte har kopplingar till produktion av fossila bränslen.”
Ändå för dyrt?
De flesta DAC-processer använder en vätska eller fast substans som är konstruerad för att naturligt suga upp koldioxid. Sedan upphettas eller behandlas för att extrahera kolet som ska läggas under jord.
Men energin för att driva processen, fabrikerna, rörledningarna och lagringen är dyr och bedömare är oeniga om det kan göras i en skala tillräckligt stor för att påverka klimatet- och till en kostnad världen kan bära.
Läs även: FN: ”klimatbomben tickar” – dags att agera nu
Läs även: Ekonomisk tillväxt – lösningen mot klimatförändringar
Läs även: Koldioxid får träd att växa snabbare enligt forskare
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.