Dagens PS

Marknaden tydlig: Hybridbilar säkraste köpet

hybridbilar
Osäkerheten bland bilköparna för elbilar stiger och många köpare känner i dag större tilltro till hybridbilarna. Hur ser morgondagens marknad ut och hur kommer kostnaderna bli för en äldre elbil? (Foto: Reijmes)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 14 dec. 2023Publicerad: 13 dec. 2023

När kunderna sviker och nya och begagnade elbilar står allt längre i bilhallarna, rullar istället försäljningen av hybridbilar på i bra takt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilmarknaden av i dag styrs egentligen av fyra faktorer; tekniken, miljön, ekonomin och så bilköparens egna övertygelse baserad på de övriga tre.

De båda första faktorerna är de två som försöker samarbeta för att marknaden så snabbt som möjligt ska kunna ställa om till en mycket grönare bilpark än den fossildrivna som vi har i dag.

När så dessa två fungerar som bäst tillsammans, skapas produkter som är tekniskt utvecklade för att åsamka så liten miljöpåverkan som är möjligt med dagens kunnande.

Samverkande faktorer

Men det gäller också att den tredje faktorn, ekonomin, hänger med i svängarna.

Att utveckla “för långt” till konsumenten innebär för dyra tekniska lösningar och en i slutändan för dyr produkt – och då sker inga köp.

Hybridbilar bedöms som tryggare köp av konsumenterna. Både när det gäller priser på begagnat samt underhållskostnaderna. (Foto: Peugeot)

Men när de tre första faktorerna lyckas hamna i balans, då kan produkten presenteras för köparen som då får göra sitt val och allt skulle kunna vara frid och fröjd.

Så länge det bara gäller en isolerad nybilsmarknad stämmer resonemanget ovan. Det som strular till retoriken är dock att det finns en parallellmarknad i den allt större begagnatbilmarknaden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Utan facit

Elbilen i sin moderna tappning, har nu funnits så länge att den blivit ytterst närvarande på begagnatmarkanden där den i realtid, själv får bevisa sina framtida möjligheter och problem.

I och med att stora delar av den teknik som sitter i dagens elbilar är nyutvecklad, är det ingen som kan garantera hur dagens elbilar fungerar i morgon, vilka reparationsbehov de kommer ha och vad detta kommer kosta, vilket bekymrar konsumenten.

Det har Dagens PS berättat tidigare.

Ovanpå detta ekonomiska resonemang, lägger vi också prisraset på nya elbilar.

Från att ha varit dyra premiumprodukter, är det allt fler modeller som i dag säljs nya med priser i mellanklassen.

Oron detta skapar för framtidens begagnatmarknad är enkel allt förstå.

hybrid
Elbilar har i dag en mycket längre försäljningstid än motsvarande “vanliga” bilar. Lagren hos bilhandlarna bygger därför på sig snabbt. (Foto: Carup)

En rapport från amerikanska iSeeCars rapporterar nu om att begagnade elbilar allt oftare blir stående mycket längre i bilhallarna än traditionella förbränningsbilar och hybridbilar.

ANNONS

En elbil står i snitt 52,4 dagar i bilhallen, vilket är en ökning med hela 14,9 dagar från 2022.

Även med billigare satta priser blir en elbil stående längre än övriga alternativ.

Rejält pristapp

Begagnade elbilar har dessutom droppat rejält i pris under det senaste året.

När den övriga begagnatbilmarknaden har fallit 5,1 procent över året, har elbilarna sjunkit med hela 33,7 procent i snittpris.

“Kombinationen av lägre priser och längre tider i bilhallarna, signalerar att marknaden för elbilen har nått en platå som kan bli svår att bryta igenom”, säger iSeeCars analytiker Karl Brauer.

“Kombinationen av ekonomiska tvivel hos köparna och den snabbt växande konkurrensen mellan tillverkarna, gör kunden än osäkrare och spär på den nedåtgående trenden”.

Stabil hybridmarknad

Däremot är marknaden för hybridbilar stabil i USA.

ANNONS

En begagnad hybridbil har en väsentligt snabbare omsättningshastighet än en elbil och snittar endast 37,2 dagar i hallen innan den säljs – hela 15,2 dagar snabbare än elbilens snitttid 2022.

Bensin-elektriska versioner av till exempel BMW X5, Toyota Highlander och Hyundai Elantra ligger alla på topplistan över bilar som säljs snabbast på begagnatmarknaden.

hybrid
En Ford Maverick Hybrid blir inte stående länge i en amerikansk bilhall. (Foto: Ford)

Siffrorna i hallen är ännu värre för nya elbilar.

Modeller som Mercedes EQS och Mitsubishi Outlander snittar 116 dagar innan de säljs jämfört med en Ford Maverick hybrid som går iväg på bara 14,3 dagar.

Att marknaden landar på tveksamhetsplatåer är egentligen inte överraskande.

Med en otroligt snabb utveckling med ständiga förbättringar och nya modeller, blir tveksamheten hos konsumenten självklar.

Frågan är bara hur marknaden kommer ut på andra sidan?

Läs mer:

ANNONS

Felen på elbilar ökar – ägarna får stå för notan.

Om el- och hybridbilmarknaden här

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]